Svar: Passes ude - 2 mdr.
19. november 2007
Alder:
2 mdr.
Kære Majken og lille Oscar
Dejligt at I begge har det så godt og jeg kan godt forstå at du gerne vil have din uddannelse færdig.. der mangler jo også sygeplejersker!!! :o)
Helt personligt, så synes jeg det er tidligt at aflevere så lille en dreng, men sådan var virkeligheden jo for 30-40 år siden, hvor man kun havde 12 ugers barsel, hvis man var heldig og her var forholdende jo ofte ikke som du beskriver dem. Hvis du kan nøjes med at aflevere ham 15 timer om ugen fordelt over 2-3 dage og din mor, som han kender godt tilmed tilbyder at passe ham en gang imellem, så synes jeg det lyder okay.
Helt overordnet set, så er det ofte lettere for børn at begynde i vuggestue før de bliver 8 måneder. Når børnene er yngre end 8 måneder, så er det lidt "ude af øje ude af sind", hvorimod i 8-16 måneders alderen er børn meget mere bevidste og de kan godt huske mor selvom hun ikke er der. Derfor vil det normalt være sværere for børn at give slip på deres forældre i denne alder, lidt paradoksalt i forhold til at det jo ofte netop er i 8.16 måneders alderen at børn især begynder institution.
Så man kan sige at det vil være lettere for en pædagog og for mormor at overtage din plads i og med at din dreng kun vil være 4½ måned gammel. Når det er sagt, så er det dog meget vigtigt at den person der passer ham er omsorgsfuld og nærværende og netop forsøger at give alt det, som en mor ville give. Han har rigtig meget behov for nærhed, fysisk kontakt, stimulation og kærtegn i denne alder.
Du skal altså være sikker på at de der skal passe din dreng har den tid og giver den nærhed og omsorg der er behov for. Gør de det, så burde der i princippet ikke være problemer i de 15 timer om ugen. Havde det været mere, tror jeg dog jeg ville have anbefalet dig at udskyde pasningen et par måneder...
Igen så kommer det jo så også an på hvordan du har det bedst, hvad tanker du gør dig, hvad du gerne vil osv. og i sidste ende er det dig, der ved hvad der er bedst for både dig og din dreng:o)
Jeg håber du kan bruge mine tanker lidt videre i din beslutning, rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske