Svar: Søvn om dagen og uro om aftenen
19. november 2007
Alder:
3 mdr.
Kære Benthe
Tillykke med jeres lille pige og velkommen til:o)
Jeg bliver nødt til at sige, at jeg tror I forventer lidt for meget af jeres lille skat. Hun sover rigtig meget i løbet af dagen og det er derfor meget normalt at hun er mere vågen om aftenen. Dertil kommer at hun jo så sover rigtig godt om natten igen.
Hvis man ser på hvordan børn i 3 måneders alderen gennemsnitligt sover, så sover de fleste børn 3 lure i løbet af dagen - en formiddagslur, en lur over middag og en lur sen eftermiddag eller først på aftenen. Det er herefter meget normalt at barnet ikke kan lægges til at sove kl 19-20, men derimod er vågen i aftentimerne, hvor de ofte spiser mere hyppigt og fylder sig godt op til natten, hvor de så sover igen.
De 3 lure i løbet af dagen vil ofte udgøre 5-6 timer og nattesøvnen vil vare 10-11 timer, sammenlagt sover de fleste børn på 3 måneder ca 15 timer i døgnet. Det lyder umiddelbart som om at jeres datter faktisk sover ca dette og at hun har en rigtig god evne til at regulere dette selv og jeg tænker at man altid skal passe på med at gå ind og pille ved noget som faktisk fungerer.
Hvis I begynder at afkorte hendes dagslure og forsøger at flytte på dem så kan I faktisk risikere at hun begynder at sove dårligere både dag og nat, og det er der jo ingen idé i. Jeg synes derfor I skal forsøge at nyde hende om aftenen, lade være med at forvente at hun skal sove, men i stedet prøve at lade hende ligge hos jer i stuen, endten hos jer eller på sin dyne, i sin lift, på sit aktivitetstæppe, hvad I nu har og så se om ikke det vil være okay.
Hendes mønster ændrer sig stille og roligt i takt med at hun bliver ældre, så begynder hun at sove lidt mindre om dagen, skal til at have mere mad og anden mad og vil derfor også ændre sovemønster. På sigt vil I således kunne få forældre aftener for jer selv, men det er altså ikke lige nu og det er okay:o)
Det er rigtigt at man godt i 3 måneders alderen kan have lidt fast rutine og rytme omkring det at skulle puttes. Det betyder ikke at I skal putte hende til bestemte tider og kan regne med at hun sover så og så længe, men handler mere om at det kan være en god idé at putte hende på en bestemt måde, med et bestemt putteritual. At hun får mad, skiftes, får mad igen, puttes med en sut eller sutteklud, svøbes, lægges i liften eller i sin seng på samme måde, evt. vugges lidt, synge den samme sang og lignende, - hvad I nu bestemmer jer for skal være måden hun bliver puttet på.
Når hun begynder med skemad på et tidspunkt, så vil det være relevant at hun får dette på nogen lunde samme tid hver dag og hun vil således også blive puttet efter en mere skemalagt dag, men det kommer stille og roligt og det er ikke endnu:o)
Jeg håber at mine tanker hjælper jer lidt videre. Det lyder som en rigtig dejlig pige I har:o) Fortsat held og lykke med hende:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske