Brev:
Søvn- og spisevaner - 3 mdr.
19. november 2007
Alder:
3 mdr.
Søvn- og spisevaner - 3 mdr.
Hej Helen,
Så har jeg også fået meldt mig ind og læser med stor iver din brevkasse, så tit jeg kan komme til det for bettemanden.
Jeg har en masse spørgsmål, som jeg meget gerne vil stille. Et af spørgsmålene går på min søns sovevaner/spisevaner.
Min dejlige søn ændrede for ca. en lille måned siden vane fra at sove 6 timer i træk om natten til kun at sover 2-4 timer i træk. Jeg tænkte til at begynde med, at det var for at få min mælkeproduktion op. Det, at han er vågen hver 2. eller 3. time om natten, har gjort, at jeg konstant er træt og føler mig aldrig frisk og veludhvilet. Jo mere han dier desto mere skulle der jo komme gang i produktionen, men det føles ikke sådan. Kan det godt passe, at den manglende søvn har indflydelse på min mælkeproduktion?? Altså i negativ retning??
Jeg har allermest lyst til at give ham sutten men eftersom han ikke har taget nok på, lægger jeg han til brystet hver gang han vil.
Da sundhedsplejersken var her for 14 dage siden havde han på 5 uger kun taget 600 g på. Hun var ikke bekymret men det er jeg - MEGET! Derfor blev vi enige om, at jeg skulle prøve at give ham en flaske MME til natten i håb om, at han kunne blive mere mæt og dermed også sove noget længere. Det med at sove længere har desværre ikke virket. Jeg ammer ham omkring kl. 19 og når han vågner igen et sted mellem kl. 22-23 giver hans far ham en flaske MME - han spiser et sted mellem 120 og 150 ml og derefter lægger jeg ham til brystet hvor han også spiser ok.
Efter ca. 3-4 timer vågner han igen og her kan jeg godt fornemme, at han ikke er så sulten. Jeg ved ikke om det er en "gammel vane", at han vågner igen efter de 3 timer eller om han virkelig er sulten?? Jeg ville så gerne sove mere end 2-3 timer ad gangen så jeg kunne blive mere frisk og veludhvilet men ak.
I de sidste 14 dage hvor vi har givet ham en flaske MME om aftenen, synes jeg han har ændret opførsel. Han har altid haft et godt og sundt temperament, men for tiden synes jeg det bliver værre og værre forstået på den måde, at han ingen tålmodighed har længere. Når jeg ammer ham vil han vil ikke vente på at mælken løber til og løber den for hurtigt tænder han også fuldstændig af. Han bliver så hysterisk, at han derefter nægter at spise - og det hjælper jo heller ikke ligefrem på vægten, at han nægter at spise.
Jeg har i disse tilfælde også forsøgt at tilbyde ham en flaske men nej, det vil han ikke. Jeg forsøger at lægge ham til inden han begynder at skrige af sult i håb om, at det kan hjælpe på tålmodigheden.
Mit sidste spørgsmål går på det at sove i barnevogn. Han sover ca. 3 lure om dagen i sin barnevogn – 1 formiddags lur (ca. 1-11/2 time), 1 eftermiddagslur ( ca. 1 time) og en sen eftermiddags lur (ca. ½ time).
Han vågner altid efter en ½ time. Jeg forsøger at stå klar med sutten når der er gået en halv time i håb om, at jeg kan få ham til at sove med det samme uden at køre med ham. Nogle få gange er det lykkedes, men meget ofte må jeg stå der en halv time for at få ham til at sove. Ofte vågner han efter 10 minutter igen og så må jeg køre/vugge med ham for at få ham til at falde i søvn igen og igen efter ca. 10 minutters stilhed vågner han igen. Sådan bliver det ved indtil han er rigtig vågen.
Det skal lige nævnes at første gang jeg lægger ham ud (om formiddagen) går det rimelig nemt. Jeg kører ham om på den anden side af huset og her falder han i søvn med det samme uden at jeg behøver at vugge/køre yderligere med ham…. Jo længere hen på dagen vi kommer desto sværere bliver det at få ham til at sove.
Den sidste lur han skal have er jeg nødt til at køre en tur med ham i barnevognen for at få ham til at sove og det har jeg intet i mod, da jeg også godt kan bruge motionen  men… jeg ville gerne snart vænne ham til at sove i barnevognen uden, at der behøver at skulle være bevægelse på.
Jeg vil derfor høre dig om du har nogle råd til hvordan jeg kan gribe det an?
Jeg er bestemt ikke tilhænger af, at han skal stå og skrige sig i søvn. (Jeg har forsøgt at svøbe ham så han ikke vækker sig selv, når han efter ½ time skifter søvn stadie, men han bliver fuldstændig hidsig hvis ikke han kan få sine arme fri (Det lader til, at han sover vist bedst med armene over hovedet).
Om aftenen når han skal i seng går det rigtig godt. Jeg ammer ham i sengen og vi leger/synger lidt hvorefter han bliver lagt i sin vuggen og jeg synger en godnat sang for ham. Han sover som regel efter 10-15 minutter. Det er kun meget sjældent han græder når han bliver lagt.
Jeg ved at dette var en ordentlig smøre, men jeg håber alligevel du kan finde hoved og hale i mine spørgsmål.
Kærlig hilsen
Bettemandens mor