Brev:
Putning uden bryst? Kost og kravleri
19. november 2007
Alder:
6 mdr.
Putning uden bryst? Kost og kravleri
Hej Helen
Tak for dit lange og gode svar sidst! Vi fik amningen op at køre igen og jeg har fuldammet min pige indtil for cirka en uge siden, - en uge inden hun fyldte 6måneder.
Vi er igang med både majs/boghvede og havregrød, kartoffel og grøntsagsmos, skorper, agurk, gulerod med mere. Vi er altså gået ret hurtigt frem, som jeg har kunnet læse mig til at du anbefaler det. Jeg har været lidt bekymret for om det er gået FOR hurtigt, men hun lader til at trives med det. Hun synker tydeligvis maden nu og spiser godt en del af de gange hun får mad tilbudt. Andre gange spiser hun kun nogle skefulde og et par gange har hun blankt afvist maden.
Hun nyder mest det hun kan holde selv og sidder derfor også selv med skeen indimellem hvis hun ikke vil smage,- for at friste. Det er så hyggeligt nu hvor hun kan sidde med til bords.
Skal vi allerede nu introdure forskelligt kød? Kan maven følge med? Hidtil er det gået fint.
Hun spiser grød om morgenen, mos om aftenen og fra i forgårs også mos til frokost. Er det passende?
De sidste par uger har hun kun sovet to lure om dagen. Vi står op ca 7.30/8.00. Første lur 10.30/11-ca 1 time og et kvarter i hendes egen seng. Putter igen ca 14.30-16.00.15/16, som regel i barnevognen, ca. Puttes til natten ca kl 20/20.30. Det trives hun godt med.
Vi har siden hun har været 2-3 måneder haft det samme putteritual. Hun ligger på vores sofa på sin dyne, med sut og sutteklud. Vi synger 3-5 sange mens hun får ro på kroppen. Så "svøbes" hun i dynen. Vi går ind til hendes seng imens den samme godnat sang messes igen og igen....står og vugger lidt frem og tilbage og ligger hende i hendes seng når vi fornemmer det er det rigtige tidspunkt. Altid inden hun sover helt.
Nogle gange kan hun klare at være mere vågen end andre gange. Bliver stående med hånden på hende syngende. Forlader værelset når hun sover, engang imellem lidt før hvis vi fornemmer hun kan klare det. Imens hun sover sparker hun dynen åben, men det vågner hun ikke af. Hun sover også ofte uden sin dyne om natten fordi hun sparker den af, igen og igen.
Putteritualet har i lang tid kørt som smurt, det har været hyggeligt og rart at putte og det har taget kort tid med en pige der har været fuldstændig med på hvad der skulle ske.
Om aftenen har hun sovet de første 3-4timer i sin egen seng, vågnet, ammet og så er jeg gået med i seng. Hun har fra fødslen sovet hos os om natten.
MEN, så havde vi en periode hvor vi var syge, havde appetitspring, var i jylland. Ialt Ca 3uger, i den periode er hun blevet gal såsnart vi har svøbt hende om aftenen. Der sker også en masse med hende motorisk og hun har mere uro, som du også beskriver de har i denne alder.
Jeg fortsætter ikke putteritualet når hun begynder at brokke sig/græde. Jeg forsøger indimellem, men det resulterer altid i en lang putning med en ked af det pige og vi ender alligevel med at hun ammes i søvn på vores seng og derefter flyttes, let sovende.
Jeg tænkte derfor at springe alt det over når nu det var så hårdt for hende og istedet har jeg de sidste 2-3uger lavet putteritual på vores seng (med dyne, klud, sut og sang) og derefter ammet hende, svøbt hende og flyttet hende. Hvilket er gået rigtig godt. Hun puttes om aftenen på en hyggelig måde for os alle.
Men, det har resulteret i at hun nu også vil ammes ved dagputningerne som ellers gik så godt uden, - øv. Starter på sofaen som jeg plejer (med en mæt pige), men ender liggende ammende på sengen. Det synes jeg er lidt ærgeligt, for så er det jo kun mig der kan putte hende. Jeg synes også det bliver sværere og sværere at nå at flytte hende inden hun sover. Jeg prøver at flytte brystet nogle gange, men så holder hun godt fat. Flytter alligevel og bytter med sutten, men hun når indimellem at sove helt. Irriterende for så vågner hun efter 45min.
Har prøvet at lade hende blive på vores seng, men det har jeg aldrig held med, når hun vågner der regner hun med at jeg er der og vågner helt sikkert op og er mere ked end når hun vågner i sin egen seng.
Det er lidt ærligt for jeg synes efterhånden at det sker lidt for ofte at jeg er nødt til at gå alt for tidligt i seng. Indimellem putter jeg hende videre, men det tager min en halv time og så vågner hun igen ved næste søvnfase skift. Altså ikke helt besværet værd, fristes jeg ofte til at synes.
Det vigtigste for mig er at kunne putte en tilfreds pige der synes det er rart at blive puttet. Skal jeg bare fortsætte som nu? Eller har du nogle ideer til at jeg kan ændre?
Hun er den sidste uges tid begyndt at løfte numsen med op når hun står i strakte arme, som en mavebøjning, indimellem i noget der ligner kravlestilling. Hun vil tydeligvis gerne frem. Har et par enkelte gange "kravlet" lidt ubehjælpsomt baglæns. Kan jeg gøre noget for at støtte hende?
Jeg håber du har lidt gode råd :-)
Hilsen Katrine