Svar: Putning uden bryst? Kost og kravleri
19. november 2007
Alder:
6 mdr.
Kære Katrine
Det er rigtig fint at det går så godt med skemaden og du må gerne forsøge med lidt kogt kød og fisk i grøntsagsmosen en gang imellem, hvis det lige passer med lidt af det som I andre får.
3 måltider skemad dagligt lyder passende til en pige på 6 måneder, det er bedre at give hende 1 dl. 3 gange dagligt end 1½ dl. 2 gange dagligt, selvom om det mængde mæssigt giver det samme. Det er godt fordi det er med til at variere hendes indtag mere og fordi det samtidig giver plads til mælk ved siden af og således også holder maven bedre igang.
Det er fint med to lure dagligt, måske kunne middagsluren ligge en lille smule tidligere på dagen og sikke så sent om eftermiddagen.
Mit forslag til en plan med 3 måltider skemad og 2 lure kunne se således ud:
Tidlig morgen 06: Amning og sover lidt videre
Formiddag 9: Grød, evt. med lidt frugtmos, sidde med lidt i hånden selv, vand af kop
Ammes og puttes til formiddagslur ca kl. 10
Frokost 12: Grød eller grøntsagsmos, begynde med lidt kogt kød eller fisk, vand af kop
Ammes og puttes til middagslur 13.30-14
Eftermiddag 16: Ammes
Aften 18: Grøntsagsmos og begynde med lidt kogt kød eller fisk, vand af kop, sidde med lidt agurkestænger, brødskorper og lignende i hånden
Puttes til natten med amning 19.30-20
Sen aften 23-24: Ammes
Jeg vil foreslå dig at du forsøger at amme din datter inden døre inden middagsluren og at du herefter sætter hende i barnevognen og kører en tur. Hun er så stor nu, at hun godt kan sidde, så lad hende starte med at sidde i sin vogn, kigge ud på verden, mærke vinden i ansigtet. Hun må gerne få lidt at sidde med, hvis hun synes det er hyggeligt - en brødskorpe eller lignende, fordi hun jo stadig forbinder det at skulle sove med at skulle have noget i munden.
Når hun så begynder at blive træt, så lægger du hende ned og lader hende falde i søvn i barnevognen.
I første omgang synes jeg at du skal lære hende at falde i søvn uden brystet i munden om dagen og når dette atter fungerer så synes jeg du skal arbejde på at putte hende direkte i egen seng. Altså at I nu skal til at have et nyt putteritual, hvor hun ammes, beroliges, vugges lidt, ammes igen og så lægges i sin egen seng og lægges til at sove der. Prøv evt. at putte hende på maven eller på siden, prøv at stå lidt ved hende, så hun fornemmer tyngden af dine hænder på sin krop, vug hende lidt, kærtegn hende blidt og se om du ikke kan få hende til at falde i søvn i sin egen seng.
Hvis det virker lige nu med putningen om aftenen, så bibehold det du gør, for det lyder omsorgsfuldt og så er det altså putningen i barnevognen der skal ændres på i første omgang og dette ved at lade hende starte med at sidde op.
Med hensyn til at kravle, så lyder det som om at hun er godt igang - rigtig flot, når hun ikke er ældre og du har fuldstændig ret i at hun må være fyldt af motorisk uro...
Du hjælper hende bedst ved at vugge hende, når hun står på alle fire, så holde hende om livet og vugge frem og tilbage, frem og tilbage. Ikke flytte hendes hænder og fødder, det gør hun selv fra vuggende stilling og det er fra den vuggende stilling at børn lærer at kravle.
Giv hende nogle små skind sutsko på, så hun kan stå fast og hvis gulvet er glat, så sy evt. et par skindlapper på et par bukser så hun bedre kan stå fast eller lad hende forsøge med bare ben...Det er normalt at børnene starter med at komme baglæns ofte til stor frustration:o)
Fortsat held og lykke med hende:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske