Svar: Vil pludselig ikke spise grød
19. november 2007
Alder:
5 mdr.
Hej med dig
Jeg synes I skal prøve at holde en pause et par dage og så se om ikke jeres dreng atter får lyst til lidt skemad. Nu hvor han er ved at blive 6 måneder, kan han få andre typer grød og mos og vil således kunne få flere smagsoplevelser og det virker ofte rigtig godt på børn - de elsker når maden smager af noget.
Du skal være opmærksom på at kartoffelmos på nogle børn virker kvalmende og at det derfor kan være en god idé at forsøge med en grøntsagsmos som ikke indeholder kartoffel. Fra 6 måneders alderen kan du lave grøntsagsmos af stort set alle slags grøntsager, du kan f.eks. også forsøge med rodfrugtmos, det kan mange børn godt lide. Du kan lave mosen selv, men du kan også prøve at købe noget på glas og se om han bedre kan lide dette...
Han begynder som sagt også at må få lidt andre grødtyper og du kan så småt begynde med lidt havregrød og øllebrød og se hvad han siger til det, men som sagt - giv ham lige en pause et par dage.
Derudover så kan du begynde at give ham lidt agurkestave, en kold gulerod eller lignende i hånden, så han har noget at sutte på, der smager af lidt.
Med hensyn til uro i kroppen, når han spiser, så lyder dette helt normalt. Han bliver fysisk mere og mere stærk og begynder også at blive mere og mere bevidst om hvordan han kan bruge sin krop. Det vil være rigtig god hvis du kan lave nogle lege med ham, hvor du bruger hans krop.
Bevægelege for hans alder er:
- cykelbevægelser, hvor barnet selv er med til at cykle med sine ben imens man støtter om underbenene
- at gribe omkring barnets hænder og håndled og lade barnet selv trække sig op fra rygleje
- at støtte om barnets lægge og bøjede knæ og hofte og hjælpe barnet med at dreje underkroppen fra side til side
- at forsøge at få barnet til at dreje om på siden, ved at vise det noget interessant legetøj.
- at hjælpe barnet med at få fat i egne tæer, når det ligger på ryggen og trille om maven.
Fortsat held og lykke med ham:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske