Svar: Søvn og lillebror på vej
19. november 2007
Alder:
20 mdr.
Kære Hanne
Først tillykke med at I venter en lillebror - hvor er det dejligt for jer:o)
Det lyder som om at Gustav er ovre den fase, hvor han vågner fordi han drømmer og således er ked af det. Derfor skal I naturligvis ikke blive ved med at sidde hos ham, men skal putte ham, betrygge ham i at han roligt kan sove, at I er der, passer på ham, elsker ham osv. men at han skal lægge sig til at sove nu og så skal I gå.
Gustav er så gammel nu at han godt ved at I er inde i stuen og således ikke er forsvundet - han har altså ikke længere den der "ude af øje, ude af sind" opfattelse, men har en bevidsthed om at mor og far er der og naturligvis kommer, når han kalder.
Jeg synes derfor I som sagt skal putte ham trygt og kærligt og når han så kalder, så svare tilbage - "nat, nat - Gustav" eller hvad I nu siger, så han kan høre at I er der. I skal naturligvis også lade døren stå så han kan høre at I er der osv.
Hvor længe der skal gå inden i vender tilbage igen afhænger helt af hvordan han reagerer. Hvis han ikke græder, men kalder fordi han søger opmærksomhed, så må I godt trække tiden lidt, men bliver han ked af det og I kan fornemme at nu skal I være der, så skal I naturligvis gøre det. Der skal således ikke sættes en fast tid på, men i stedet må I vurdere, hvordan han virker.
Det kan også godt være at han til at begynde med brokker sig lidt, skælder ud osv og det er okay og når han så finder ud af at I ikke kommer, så bliver han ked af det. Når I så kommer, så har han brug for at I så holder lidt i hånd og så lægger han til at sove i løbet af 10 minutter og så er det sådan I gør.
Han skal ikke køre rundt med jer, så er det netop vigtigt at I er konsekvente omkring det at forklare ham at han skal sove. Og du skal ikke længere komme så tit ind til ham, hvis det gør ham mere ulykkelig.
Med hensyn til lillebror, så synes jeg at Gustav skal have lov til at komme på besøg på hospitalet. Han kan ikke forstå, hvor du pludselig er henne og hvis I har mulighed for at han kan komme på besøg sammen med far en gang imellem, så vil det være fint. Han vil naturligvis spørge efter dig og hvis han har set, hvor du er, så er det lettere at forstå svaret om at mor og lillebror er på hospitalet og at I kommer hjem igen.
Rigtig meget held og lykke med det hele:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske