Svar: Aldersvarende mad
19. november 2007
Alder:
4 mdr.
Kære Troldemor
Det lyder bestemt som om din datter har et godt sovehjerte og det er rigtig dejligt at hun sover så godt om natten. Det er også nødvendigt, da hun kun sover 2 gange i løbet af dagen - de fleste børn i 4 måneders alderen sover 3... men sådan er børn så forskellige:o)
Når hun sover så længe om natten, så vil hun sandsynligvis have behov for at spise hyppigere først på dagen, derfor vil den plan jeg giver dig her, indeholde lidt hyppigere måltider der.
En plan for dagen med to måltider skemad kan se således ud:
Tidlig morgen 05.30: Ammes og sover videre.
Morgen 8: Ammes igen lige enden eller lige efter I er stået op
Formiddag 10: Ammes igen og puttes til formiddagslur
Frokost 12-13: Grød af ris, majs, hirse, boghvede, evt. med lidt frugtmos på, vand af kop
Ammes og puttes til middagslur ca 14. De fleste børn vil ofte blive puttet allerede 12.30-13 igen, men sover så en kortere lur og så en powernap sen eftermiddag og det gør din datter ikke. Derfor har jeg sat luren her til kl. ca 14.
Eftermiddag 16-16.30: Ammes igen
(Og her vil de fleste børn så sover en powernap)
Aften 17.30-18: Grød eller grøntsagsmos, vand af kop
Ammes og puttes til natten ca kl. 19
Sen aften 23: Ammes
Og de fleste børn vil i 4 måneders alderen også have behov for mælk midt nat - men nogle børn kan også godt tage 5-6 timer uden mad. At din datter således kan sove fra kl. 19-05 uden mælk er meget flot og ikke noget der kan forventes. Og hvorvidt det er okay, afhænger af hvordan hun i øvrigt trives, tager på, tisser, udvikler sig osv. Ellers vil det være godt, hvis du kunne give hende en tår mælk inden du selv gik i seng, så du er sikker på hun ikke kommer i underskud - men igen er det en individuel vurdering.
Som du kan se så har jeg lagt 6 amninger ind og dette bør din datter indtage med den alder hun har, også selvom hun får skemad.
Med hensyn til at øge mængden af skemad, så vil 2 måltider dagligt ofte være fint indtil barnet nærmer sig 6 måneder - igen er nogle børn meget sultne og har behov for 3 måltider tidligere. Jeg anbefaler normalt, at hvis man når op at give 1½ dl. grød eller mos af gangen og barnet spiser med stort velbehag, så kan det være godt at dele skemaden ud, så man I stedet giver 1 dl. x gange dagligt. Det giver plads til mælken i maven ved siden af skemaden og giver samtidig mulighed for at variere den føde man giver barnet.
Jeg håber at ovenstående hjælper dig lidt videre. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske