Svar: Seng og låger
19. november 2007
Alder:
22 mdr.
Kære Ella og babys mor
Et godt tegn til at barnet er ved at være klar til at komme ud af tremmesengen er, at hvis hun begynder at kravle over. Så er det sikkerhedsmæssigt uforsvarligt at have tremmerne på, så er det bedre at tage dem af.
Nogle børn protesterer altså selv mod at ligge bag tremmer, en protest man skal lytte tid, men så er der jo også børn som affinder sig med at det er sådan de sover...:o)
Jeg tænker at lillebror jo på et tidspunkt vel skal overtage tremmesengen og når det sker, så vil det være fint at Ella får en ny og større seng.
Med hensyn til Juniordyne, så vil de fleste børn få en sådan når de er omkring et år. Førhen gav man nogle gange de motorisk urolige børn en juniordyne før, men på grund af risikoen for overophedning har sundhedsstyrelsen i deres vejledning om vuggedød til sundhedspersonale skrevet, - at juniordyne først anbefales efter et års alderen. Hvis Ella ikke har en juniordyne, så er det et rigtig godt ønske til jul...:o)
Med hensyn til låge og trapper, så er det meget forskelligt. Nogle børn lærer uroligt hurtigt at kravle op og ned (børn skal lære at kravle op og sætte sig på numsen ned i første omgang), hvor andre børn er langsommere til det. Det er altid lettest at komme op og sværere at komme ned og det vil i første omgang være rigtig fint, hvis I kunne fjerne lågen forneden så Ella lærte at gå op først og når hun så virker sikker i det, så fjerner I den øverste låge og hun kan lære at gå ned.
Børn som bor i ejendomme med mange trapper lærer sig lyn hurtigt en teknik og bliver rigtigt dygtige til både at gå op og ned. Nu kan jeg jo ikke se hvordan Ella er motorisk, men hvis I oplever at hun gerne vil forsøge sig på trapperne så skal hun have lov og øvelse gør mester. Hun vil sandsynligvis med den alder hun har godt kunne gå op og kravle baglæns ned og så må hun selv vise tegn til, hvor når hun kan gå mere rigtigt.
Et tegn til at hun vil begynde at kunne er at hun øver sig i at stå på et ben, at hun løber og ikke kun går, at hun kravler op på stole og møbler og generelt bruger sin krop og sine ben. De fleste børn vil omkring 1½ års alderen således godt kunne gå op, men vil endnu ikke selv kunne komme ned og det kommer så stille og roligt i takt med at barnet øver sig.
Hegn og låge ud mod vejen - det skal I have i årevis, så det kan I ligeså godt bibeholde indtil lillebror kommer. Børn er meget impulsive og man kan godt lære dem at holde sig inden for havens grænser. Men ser de pludselig en hund eller triller bolden ud på vejen, så tænker de sig ikke om og så stryger de af sted. Det kan børn helt op i skolealderen finde på. Derfor er låge og hegn ud mod haven et must - i hvert fald så længe barnet ikke går i skole og så afhænger det naturligvis også af hvor man bor og hvor trafikeret og farligt der er.
Bor man i nærheden af søer og lignende, men ingen biler, så skal have også hegnes ind. Børn går op opdagelse og drukne ulykker sker desværre:o)
Fortsat held og lykke med dem begge to
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske