Svar: Udvikling og gråd
19. november 2007
Alder:
2 mdr.
Kære Dorthe
Der er bestemt ikke noget galt med jer forældre eller måden I gør tingene på, jeres datters uro hænger som du så fint beskriver sammen med den udvikling hun gennemgår lige nu og som du også kan læse i 60 vidunderlige uger, så er hvert spring enormt frustrerende for både børn og forældre:o)
Du skal være opmærksom på at små børn ikke er i stand til at lukke lyde ude, som vi voksne er. Hvis du hører radio, så hører du et stykke musik, som du synger med på, så kommer der noget du lukker af for, så er der noget i radioavisen der fænger din interesse og du lytter igen og så hører du igen ikke det næste osv. Den evne har jeres lille pige ikke endnu, hun hører ligesom det hele og er endnu ikke i stand til at selektere - vælge til og fra.
Derfor kan det hele meget hurtigt blive for meget og give urolige børn, som pjevser og græder og har rigtig svært ved at overgive sig til søvnen, helst vil være på arm osv. Det er derfor meget vigtigt at du er opmærksom på at skabe ro omkring hende. Det vil sige sørge for at fjernsynet eller radion ikke kører hele tiden, evt. stille hende i liften i et tilstødende lokale, så hun ikke får alt for mange stimuli.
Du kan se at hun er meget mere bevidst, I får nu bevidste smil og hun drejer hovedet meget mere bevidst mod lys og lyd end hun har gjort tidligere. Derfor vil det også hjælpe hende, hvis I en gang imellem kan skærme hendes syn, således at du f.eks. hænger en stofble op over barnevognen, når hun skal sove, sørger for nedrullede gardiner når hun skal sove osv. og generelt ikke giver hende alt for mange ting at kigge på af gangen. Hun skal naturligvis have legetøj, men det kan være udmærket at du ikke bare lægger en masse rundt om hende eller hænger mange ting op foran hende, men nøjes med at vælge nogle enkelte stykker ud af gangen.
Det vigtigste for hende er stadig den nære kontakt og den dialog I kan føre sammen - du pludrer - holder en pause, hun svarer, holder pause - du svarer igen osv. Du skal også være meget opmærksom på hvis hun kigger væk, når du sidder med hende. I kan fint sidde og pludre sammen i et stykke tid, pludselig så gaber hun og hun har brug for en pause, her ser du væk og lader hende få ro et øjeblik. Hvis du ikke giver hende pausen, så kigger hun måske væk (nogle gange vil hun kigge væk først, uden at gabe) og her er det vigtigt at du ikke prøver at fange hendes øjne igen. Når hun kigger væk, så har hun brug for den pause, hun har brug for ikke at have øjenkontakt hele tiden og hun skal nok selv finde dine øjne, når hun er parat til at snakke igen.
Det kan virke meget voldsomt for børn i 2-3 måneders alderen, hvis de f.eks. går fra arm til arm, når I har gæster eller er i byen. Hun skal have lov til at være på arm og derfra se folk an. Hvis hun virker glad for andre, så lad dem snakke med hende, men vær meget opmærksom på hendes signaler og hvornår hun har fået nok - det er jer der kender jeres datter bedst. Ofte går det så fint imens man er ude, men når man kommer hjem og roen sænker sig, så er det at barnet reagerer. For at komme det i forkøbet, er det derfor vigtigt at I hjælper hende med at sige fra.
Det bedste I kan gøre er altså at holde hende og være der for hende, give den nærhed hun har behov for og være meget opmærksom på de signaler hun sender. Hjælpe hende med at lukke lyde ude og blive skærmet og finde roen, når hun skal sove.
Fortsat held og lykke med hende, håber mine tanker hjælper jer lidt videre på vej:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske