Brev:
Stadig søvnproblemer
19. november 2007
Alder:
13 mdr.
Stadig søvnproblemer
Hej Helen
Ja, så har jeg brug for dine tanker igen. Som du ved, har Rebekka altid været svær at få til at sove, men vi har prøvet vores bedste for at give hende tryghed og nærvær og opfylde hendes behov. Nu er vi dog kommet lidt i tvivl om vi reelt opfylder hendes behov, eller om vi er ved at medvirke til at give hende en dårlig vane.
Rebekka blev flyttet ind på sit eget værelse da hun var 4 mdr. gammel. Omkring 7 mdr. alderen fornemmede vi dog, at hun mere end nogensinde, behøvede vores tilstedeværelse. Vi flyttede derfor hendes madras ind på gulvet ved siden af mig, hvilket fungerede fint en periode, indtil hun begyndte at kravle og derfor midt om natten, var at finde sovende mit på gulvet i soveværelset. Vi flyttede så hendes seng tilbage til soveværelset.
Omkring 11 mdr. begyndte hun at sove rigtig godt. Nogle gange sov hun faktisk fra 19.30 - 06.00. Men, efter hendes 1 års. fødselsdag er det begyndt at gå helt skævt igen. Vi prøver at få hende til at sove videre i hendes egen seng, ved at lægge hende ned og sidde ved siden af hende. Når det så ikke virker og hun bliver ved med at strække armene ud mod os, tager vi hende op, giver hende et kram og tilbyder hende en tår vand og lægger hende igen. Hvis hun forsat protesterer tager vi hende over i vores seng. Et par gange har jeg fuldt dit råd om at give lidt banan og varm mælk af en kop, hvilket virker øjeblikkeligt.
Men, den sidste uge har hun vågnet omkring kl. 01.00 og været vågen ca. 2-2 1/2 time. Vi har prøvet alt det ovenstående, men ingen ting virker. Hun skriger helt ulykkeligt og vi kan overhovedet ikke komme i kontakt med hende, heller ikke ved at "tage hende ud af situationen", altså tage hende med i et andet rum el. lign. I nat tog jeg hende med ned i stuen og sad med hende i sofaen. Hun kæmpede for at komme fri og tilsidst gav jeg efter. Hun tog resolut min hånd og gik direkte mod køleskabet, som hun så bankede på. Igen gav jeg efter og gav hende en kop varm mælk - ca. 1/2 dl. hvorefter jeg bar hende op i seng. Hun faldt ret hurtigt i søvn igen, så jeg er ikke i tvivl om, det var det hun ville.
Men, mit sprøgsmål er nu: Er vi ved at tillægge en dårlig vane med at få mælk om natten? (Hun får en flaske (ca. 150 ml.) til at sove på, selvom jeg godt ved at hun ikke burde. Men, hun spiser fint i løbet af dagen, så jeg opfatter mest flasken som opfyldelse af hendes suttebehov og en måde at falde til ro på - er ikke blevet ammet siden hun var 7 mdr. og har aldrig brugt sut.)
Så, kære Helen, hvad er dine tanker. Skal vi være mere "hårde" eller er det en fase, at ville have varm mælk om natten?
Jeanne