Svar: Stadig søvnproblemer
19. november 2007
Alder:
13 mdr.
Kære Jeanne
Dejligt at høre fra dig og at lille Rebekka nu er fyldt et år - et stort tillykke med det:o)
Jeg kan se at I har lyttet meget til mig og de råd jeg har givet, men jeg kan se, at I også er blevet rigtig gode til at lytte og pejle ind på, hvad Rebekka har haft behov for og det lyder simpelthen så godt det I skriver - I gør det rigtig godt:o)
Med hensyn til at falde i søvn om aftenen, tænker jeg at I måske skal prøve metoden med at være i værelset uden at sidde direkte hos hende. Jeg anbefaler nogle gange at man f.eks. tager strygetøj med op på værelset og stille sig og stryger, når barnet er puttet og trygt ligger i sin seng.
Det at stå og stryge, lave noget monotomt og samtidig være til stede uden at give barnet direkte kontakt, er nogle gange det barnet har behov for, for at kunne lægge sig til at sove selv. Samtidig har man mulighed for at snakke lidt med hende, betrygge hende med ord, fortælle hende at hun selv skal lægge sig ned - hvilket faktisk har stor betydning for at hun ikke hele tiden rejser sig og klynger sig til jer, men faktisk lærer at lægge sig til at sove selv, vel vidende at I jo er der og passer på hende.
Hun er stadig lige lille nok til at forstå at I er der, når hun ikke kan se jer og måske hun er lige ung nok til metoden her, men jeg synes det kan være et forsøg værd.
Med hensyn til det at hun vågner om natten, så lyder det jo både som om at hun græder ulykkeligt og som om at hun er reelt sulten? Det vil derfor i første omgang være godt, at I sikrer jer at hun spiser som hun skal i løbet af dagen og evt. supplerer med en godnatgrød efter aftensmaden, så I er sikre på at hun har fået, hvad hun kan spise.
Derudover tænker jeg at hun gennemgår en fase lige nu, hvor hun naturligt er lidt mere tryghedssøgende og pylret end I ellers har oplevet. Mange forældre oplever en større uro både i dagtimerne og også om natten hos børn i 13-14 måneders alderen, så kommer der igen lidt ro på og så omkring 18 måneder tager det rigtig fart igen og børn kan i den alder begynde at få lidt mareridtagtige drømme.
Jeg tænker derfor at det er helt okay, hvis en banan og lidt mælk hjælper lillepigen og får hende til at falde til ro og sove videre. Men at det samtidig er vigtigt at I forsøger at få hende til at spise og drikke mere om dagen og hvis det er utryghed, så søge at berolige og trøste på anden vis. Gør det derfor i en periode, så I får skabt lidt ro, men vær opmærksom på at det ikke tager til, fordi hun om nogle måneder vil være så meget mere bevidst og vil få mange flere urolige nætter - så en 'forkert' vane oveni er ikke nogen god løsning... Håber I forstår hvad jeg mener. Gør hvad der virker i en periode, men hold fokus på, hvordan I kan sikre hendes indtag og behov for tryghed på anden måde, så det ikke pludselig bliver nødvendigt at spise banan og drikke mælk om natten... :o)
En plan for dagen kunne se således ud:
Morgen: Havregrød lavet med mælk og mælk af kop
Formiddag: ½ bolle med smør, ost, banan eller anden frisk frugt, vand af kop
Frokost: Rugbrød med forskelligt pålæg, rester fra aftensmaden som stykker af frikadelle, kylling, pastaskruer, kogte grøntsager i stykker, vand af kop
Eftermiddag: En portion tykmælk, A38 eller lignende med rubgrødsdrys, frugtmos, eller lignende, ½ bolle med smør og frisk frugt at sidde med
Før aftensmad: En tallerken med lidt forskelligt grønt, det kan være rød peberfrugt, avokado, agurk, ærter, majs, gulerod og lignende.
Aften: Familiemad, ris, pasta, kød, fisk, sovs af forskellige slags - der er sådan set ikke noget hun ikke må få. Giv hende gerne en portion frugtgrød med mælk til dessert eller giv hende evt. en portion grød inden sengetid, hvis I oplever at hun ikke spiser særlig meget. Mælk af kop.
Puttes til natten med en kop mælk og/eller banan
Nat: Kan få en tår vand, hvis hun vågner af en drøm.
Jeg håber at ovenstående hjælper jer lidt videre. Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske