Svar: Tv-kiggeri og aktivitet
19. november 2007
Alder:
3 mdr.
Hej med dig
Din dreng bliver naturligt draget mod fjernsynet, lydende, de skiftende billeder osv. er noget alle børn tiltrækkes af. Men det betyder ikke at det er godt for ham og man siger faktisk at børn i dag ser alt for meget tv.
Man kalder det for skærmtid og det er både den tid der bruges foran tv, foran computer, playstation osv. Helt små børn bør slet ikke være foran disse ting og for de større børnehavebørn og de børn der er startet i skole, så anbefaler man faktisk max 1 times skærmtid dagligt:o)
Jeg ved dog godt hvor vigtigt det nogle gange kan være at få bare lige 20 minutters ro til at samle sig om noget andet og at det derfor i dagligdagen kan være rart at sætte barnet foran teletubbies eller bare fjernsynets summen. Og drejer det sig om kort tid, at du lige skal have ham rolig, så tror jeg ikke han tager skade af det. Men det er vigtigt, at I medtænker hvor meget det reelt bliver, at han kigger på fjernsynet og søger at aktivere ham på anden vis. Om der er lavet undersøgelser som viser, hvorvidt tv kan skade så små børn, ved jeg desværre ikke.
Mange børn kan faktisk få samme fascination af at kigge på et akvarie... Så I kan overveje om I skal til at have fisk eller skildpadder :o)
Ellers er det dig, som fortsat er mest interessant, at indgå i en dialog, begynde at pludre mere, klukle osv. det vil han elske. Han begynder også at blive mere fokuseret på sine hænder og vil nyde at du begynder at synge fagtesange for ham.
Med hensyn til legetøj, så kan det være dig selv, barnet selv, spejl, vugge, luftture/gyngeture i f.eks. et lagen, sansetæppe, ting/rangler ophængt, legetøj som ruller. Legetøj med farver og lyde. Prøv at kigge i butikkerne, der står alder på det meste og du kan vælge legetøj, som passer til hans alder og lidt ældre.
Det er en god idé at gemme noget af det og så udskifte en gang imellem, så han ikke oplever at kede sig, men hele tiden får lidt nyt at kigge på. Det gælder både nu og når han bliver ældre:o)
Håber ovenstående hjælper dig lidt videre. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske