Svar: Tænder - 14 mdr.
19. november 2007
Alder:
14 mdr.
Kære Anne
Det er meget forskelligt, hvornår børn får tænder. Naturligvis er der visse generelle pejlemærker, som at de første tænder oftest kommer i 6 måneders alderen og at de er de to forreste tænder i undermunden, der ofte kommer først. Når barnet er ca 3 år, vil alle mælketænder i munden være brudt frem.
De tandlæger jeg har talt med, siger at det er godt at tænderne kommer sent. Så længe barnet får mælk, så får det også meget sukker, som lægger sig omkring tænderne. Så de tandlæger jeg har talt med siger at det er udmærket, hvis de fleste tænder først kommer når mælkeperiode er overstået.
Jeg synes umiddelbart ikke du behøver være bekymret omkring din drengs tænder, men da jeg jo ikke er tandlæge, så vil jeg foreslå dig at du kontakter børnetandplejen i den kommune, hvor I bor. De vil kunne rådgive dig og du vil også kunne få at vide, hvornår første tandlæge eftersyn ligger. I nogle kommuner er det nemlig allerede, når barnet er 1½ år, i andre kommunder først omkring 3 års alderen.
Fortsat held og lykke med ham:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske