Brev:
Urinvejsinfektion og nye spørgsmål
20. november 2007
Alder:
5 mdr.
Urinvejsinfektion og nye spørgsmål
Hej Helen!
Du fik ret omkring Mias urin, der lugter anderledes. Hun har en urinvejsinfektion, som hun nu er kommet i behandling for. Kan infektionen være årsagen til, at hun ikke har taget så meget på den seneste tid? Jeg har læst flere steder, at man skal drikke mere, når man har sådan en infektion. Gælder det også for spædbørn? Skal jeg tilbyde hende ekstra vand eller mme?
Jeg er nu begyndt at give Mia grød om aftenen også. Det er stadig ikke de store mængder, jeg vil tro, hun får 1/2-3/4 dl. færdiglavet grød pr. måltid. Det har bare både hjulpet helt vildt meget på søvnen, hun sover nu 6-8 timer efter den sidste amning kl. 22.30, og det er virkelig guld værd for mig :-) - og det har hjulpet på afføringen. Hun kommer af med noget hver anden dag nu, helt uden problemer. Det er hverken hårdt eller knoldet. Hun prutter stadig meget, men jeg har ikke indtryk af, at hun har ondt i maven længere.
Jeg synes dog ikke, at hendes mad er så varieret. Hun får risgrød både middag og aften, enten med pæremos, æblemos eller sveskemos. Det er simpelthen det, hun bedst kan lide. Jeg er begyndt at købe Nestles risgrød, fordi hun er helt vild med den - den hjemmelavede er ikke sagen. Hun afviser også hjemmelavet hirsegrød og boghvedegrød.
Skal jeg prøve med majsgrød eller måske noget kartoffel eller grøntsagsmos? Hvor lind skal en kartoffel/grøntsagsmos være? Jeg lavede en lille prøve igår, og synes nemlig, at det efter jeg har blendet det, er meget klæbrigt. Så jeg gav det ikke til Mia. Er det nok at mose det med en gaffel?
Noget helt andet er, at Mia nu har "leget" med de samme ting siden hun var nyfødt. Jeg tænker, at det måske ikke stimulerer hende ret meget længere. Hun gider i hvert fald ikke ligge på hendes legetæppe på gulvet ret længe ad gangen længere. Hun starter på maven, og når hun er træt af det, vender jeg hende om på ryggen, så hun kan daske til legestativet. Det har været rart, at hun kunne ligge for sig selv, mens jeg fik lavet lidt herhjemme, men det er altså slut nu.
Har du nogle ideer til, så jeg kan gøre det mere spændende for hende at ligge der igen? Skal jeg købe nyt legetøj? Så er da godt, det snart er jul :-)
Hun kan ikke rulle omkring endnu, hverken den ene eller anden vej. Jeg øver en del med hende, fordi jeg selv var ret langsom til at lære det. (Var 8 mdr.(!) før jeg kunne) Jeg ved ikke, hvordan jeg bedst kan hjælpe hende til at rulle rundt? Jeg skubber bare lidt til hende, til hun triller omkring. Jeg har prøvet at holde et stykke legetøj op, men det mister hun hurtigt interessen for.
Mia er glad for at stå oprejst. Hun vil meget gerne stå, når vi sidder med hende. Og ligge ned ved os, gider hun ikke længere. Men er det ok, at hun står? Jeg fik nemlig en bemærkning med på vejen af en i vennekredsen om, at babyer senere i livet bliver hjulbenet, hvis de står meget. Jeg håber næsten, at det er en skrøne, for hun vil bare så gerne. Hun kan blive helt pylret, hvis hun bare sidder.
Jeg glæder mig til at høre fra dig!
Med venlig hilsen
Jannie