Svar: Urinvejsinfektion og nye spørgsmål
20. november 2007
Alder:
5 mdr.
Kære Jannie
Der er nok ingen tvivl om at Mias manglende vægtøgning kan hænge sammen med hendes urinvejsinfektion, så det er rigtigt godt at du har fået hende i behandling. Det er rigtigt at du skal sørge for at give hende ekstra væske og i første omgang handler det om at lægge hende ekstra meget til brystet og også at tilbyde hende vand sammen med sin skemad.
Hvis du oplever at du ikke kan øge hendes væskeindtag tilstrækkeligt ved at lægge hende lidt hyppigere til og du oplever at urinen virker koncentreret, så vil det være godt at supplere med mme, men lige nu, tænker jeg, at du kan løse det, ved at lægge hende lidt hyppigere til i løbet af dagen.
Det er dejligt at høre at I nu får jeres nattesøvn, men du skal naturligvis være opmærksom på at hvis hun sover 6-8 timer om natten uden mælk, så skal dette indhentes i løbet af dagen. Hun bør ammes 6 gange dagligt, hvilket svarer til hver 4 time, så du er sikker på at hun får mælk nok. Hvis hun således springer natamningen over, så skal hun have denne ekstra amning i løbet af dagen.
Det er fint at du giver hende risgrød og hun er glad for dette. Du kan variere det lidt ved netop at bruge forskellige toppings og du kan faktisk også komme lidt gulerodsmos eller lignende på en risgrød, fordi den er så mild og neutral som den er. Det er fint at du køber den rene grød fra Nestle og selv tilsætter smagsvariation.
Med hensyn til grøntsagsmos, så må du gerne begynde at give hende lidt af dette. Og kartoffelmos kan være god som basis, hvori man så kan komme andre grøntsager. Men kartofler kan ikke blendes, som alle andre grøntsager kan og det er derfor du oplever at mosen er blevet klæg. Kartofler skal piskes med et piskeris eller en elektrisk pisker, ligesom når man pisker flødeskum..:o)
Andre grøntsager skal du blende og du kan lave mos af blomkål, broccoli, squash, gulerod - det er gode grøntsager at begynde med og du kan blande på kryds og tværs. Brug lidt af kogevandet, tilsæt en tsk fedtstof og så måske lidt mælk (modermælk eller modermælkserstatning) for at gøre grøntsagsmosen lidt mere lind.
Med hensyn til legetøj, så har du ret i at det er godt, det snart er jul. Mia har brug for at få nye ting at kigge på og lege med, de andre ting er blevet kedelige. Hun skal have legetøj som udfordrer hende mere, prøv at kigge efter noget som passer til børn omkring 6 måneder.
Derudover så vil det være rigtig godt at du laver nogle bevægelege med hende:
- Hun ligger på ryggen og du cykler med hendes ben imens du f.eks. synger 'hjulene på bussen drejer rundt'
- Hun ligger på ryggen, grib om hendes hænder og håndled og lad hende selv være med til at trække sig op. Først op i siddende stilling og derefter forsigtigt op at stå
- Hun ligger på ryggen, tag fat om læggen og bøj i hendes hofte og knæ. Lad hendes underkrop rulle fra side til side.
- Hjælp hende med at dreje fra side til side, ved at lade hende række efter noget legetøj.
Legetøj kan være:
Dig selv, barnet selv, spejl, vugge, luftture/gyngeture i f.eks. et lagen, sansetæppe, ting/rangler ophængt, legetøj som ruller. Legetøj med farver og lyde. Bolde som triller, bolde med vand, ting som kan trækkes.
Svømning er også rigtig godt, hvis I har mulighed for dette, hvor I bor.
At være hjulbenet skyldes ofte mangel på d-vitamin, hvorfor vi i dag jo giver alle børn d-vitamin dagligt. Børn tager ikke skade af at blive støttet i den udvikling de er igang med, det betyder, at hvis din datter gerne vil stå op på dine lår og du holder hende om livet, eller hvis hun gerne vil trække sig op at stå, når du holder hende i hænderne, så må hun gerne det og det skal du naturligvis støtte hende i. Men hun skal ikke stilles op ved et bord eller en gåvogn, for det er hun for lille til:o)
Håber du hermed er hjulpet lidt videre, rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske