Brev:
Sovevaner, rytme og mad
20. november 2007
Alder:
4 mdr.
Sovevaner, rytme og mad
Hej igen....
Så har jeg nogle spørgsmål igen til dig omkring sovevaner , rytme og mad...
Vigga går for tiden i seng ved midnatstid og sover til 10:00-11:00 næste formiddag, hun er oppe 1 gang og blive ammet i det tidsrum. Vi har prøvet allomin med rismel et stykke tid nu og givet det om aftenen som del af putteritualet, det har hjulpet lidt på hendes gylpen og hendes mave ser ud til at tåle det.
Den sidste uges tid har hun bare ikke været nem at putte om aftenen hun sover sjældent om dagen og hvis hun gør bliver det til gennemsnitlig 2-3 timer om dagen fordelt på 2-3 lure. Jeg ærger mig sådan over at hun ikke kan lide at sove i barnevognen det er ofte en kamp at få hende til og acceptere og ligge i den. Af og til er jeg også nødt til få frisk luft og så tager jeg afsted og sommetider går det okay og andre gange må jeg sætte turboen igang og styrte hjemad fordi hun er så ulykkelig.
Jeg er ellers startet med at putte hende ved 21:00 tiden inden får hun varmt bad og/eller babymassage, vi pludrer lidt og hun får sin flaske efterfølgende det tager nemt op til 2-3 timer før det lykkes hende og falde rigtigt i søvn. Man kan se og mærke hun selv kæmper for at falde i søvn og hun bliver rigtig gal for hver gang hun vågner igen... når jeg så har taget hende op 4 gang har jeg prøvet med en ammetår og så er hun faldet i søvn.
Jeg starter altid med den mindst indgribende handling f.eks og give sutten, ae hende på panden, synge osv, men så går den efterhånden videre til og tage hende op (ofte er det bare en bøvs der har siddet på tværs) så bruger jeg ellers de råd du skriver til mange andre f.eks at svøbe hende og ellers prøve og ramme det punkt, hvor hun stadig er bevidst om at blive lagt i seng men er for træt til at protestere og det punkt er så svært at ramme!!
Jeg tager hende aldrig ud af soveværelset igen og hvis jeg gør er der mindst muligt lys i lejligheden så hun forstår at nu skal vi sove/falde til ro.
Jeg kunne godt tænke mig at hun kunne falde i søvn tidligere og stå op tidligere så vi får lidt ud af dagen, men jeg kan se på nogle af de svar du giver til andre forældre at det er stadig for tidligt at arbejde på rytmen eller hvad??
Min svenske sundhedsplejerske kommer ikke rigtig med guldkorn i går sagde hun dog at jeg kunne prøve og give erstatning en gang om eftermiddagen også for at se om hun er mere sulten...er du enig ?? Her i Sverige giver man heller ikke vælling før børnene er 6 måneder, men jeg har overvejet at starte før for at gøre hende mere tilfreds fordi jeg har mistanke om at hun er mere sulten...
Hun tager ellers fint på i vægt jeg ammer hver 3-4 time og så får hun MME til natten så måske skal jeg lige klappe hesten lidt....
Vi skal hjem til mine forældre på Færøerne en hel måned nu i december. Jeg er lidt nervøs for det, har tænkt på at pakke hendes eget aktivitetstæppe, legetøj, vippestol osv så hun kan genkende ting, men er der andre gode råd du kan give med på vejen?
Vi skal køre tværs over Danmark, stoppe og sove et par nætter hos svigerforældrene og så sejle 36 timer med skib og ombord får jeg mulighed for at låne rejseseng til hende.
Det er måske svært for dig helt at gennemskue, hvad jeg spørger dig til råds om, men er det for tidlig og arbejde målrettet med rytmen? Min mand skal tidlig i seng så det er lidt problematisk når hun græder og er så ulykkelig, så sent om aftenen, hun kan selvfølgelig ikke gøre for det, men har du et godt tip skal jeg f.eks vække hende om morgenen??
Jeg tror og håber ikke hun er understimuleret fordi hun er god til og sende signaler, når hun ikke vil lege eller snakke mere...
Må jeg starte med vælling eller er det fint med allomin med rismel for nu? Det er måske bedre og starte ny mad, når vi er hjemme i vante omgivelser igen det bliver så i januar, hvor hun er godt 4½ måned??
Har du et godt tip til, hvordan jeg får hende til og ”nyde” sin barnevogn måske er det nøglen til at hun sover bedre om dagen og ikke er så ked af det om aftenen + hun får frisk luft og ikke altid sover og er indendøre?
Og så er det vi skal ud of rejse så længe, er der noget jeg skal være opmærksom på noget, jeg kan gøre for at det ikke giver hende en dårlig oplevelse ??
Undskyld det lange brev :) Og tak for en supergod brevkasse ved ikke hvad jeg ville gøre uden den :))
Med venlig hilsen Viggas mor :)