Svar: Platfødder?
2. december 2007
Alder:
16 mdr.
Kære Tine
Små børn har generelt meget bløde fødder og børn har meget lidt og ofte næsten ingen svang. Det betyder at små børn generelt er platfodet. Derudover har nogle børn også en naturlig indaddrejning af foden og ofte er det ikke noget man gør noget ved. Det er sådan at fødderne ændrer sig under hele opvæksten og børn går igennem stadier, hvor de er platfodede, hjulbenede og kalveknæede.
I takt med at barnet lærer at gå, så forandres benenes stilling og dermed også føddernes stilling gradvist og det er sjældent at man behøver behandling. Det er dog vigtigt, at barnet har fodtøj, der passer, og at barnet også har mulighed for at træne og bruge sine ben og fødder imens det vokser.
Umiddelbart vil jeg derfor ikke mene at det har betydning for din datters "går stadig ikke" problematik, men at hun derimod vil ændre stilling af fødder og fodsåler i takt med at hun begynder at gå og bliver ældre.
Fortsat held og lykke med hende:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske