Svar: Godt råd om separationsangst - 9 mdr.
2. december 2007
Alder:
9 mdr.
Kære Jane
Du har fuldstændig ret i at din dreng nu er inde i separationsfasen og det er en rigtig svær tid, som godt kan vare en månedstid mere... Det er rigtig vigtigt at I i denne periode, er der, viser at I ikke går fra jeres dreng og søger at støtte ham så godt I kan. På den ene side, skal han have lov til at opleve verden på egen hånd, kravle rundt, undersøge, udforske og på den anden side, skal han have lov til at få trygheden og nærheden, når han beder om den.
Når I skal til familien i julen, så vil det således være rigtig vigtigt at I aflæser ham og giver ham det han har brug for. Det vil sige, at hvis han vægrer sig mod at komme over til andre, så skal han ikke det, har han brug for at studere på afstand, så skal dette respekteres og er han synligt bange for julemanden, ja så behøver han ikke snakke med ham. Her er det altså jeres opgave at vurdere, hvorvidt jeres dreng kan sige fra eller om I skal gøre det for ham.
Det er meget naturligt at han i denne periode vægrer sig mod at falde i søvn alene og nogle gange er løsningen også at lade barnet falde i søvn hos forældrene. Samtidig er han også mere og mere bevidst nu, og derfor er det også en god idé at give ham gode sovevaner, som handler om at lære at sove i sin egen seng, hvis det er det, I ønsker han skal kunne på sigt. Derfor hælder jeg mere til at I forsøger at lære ham dette, end at I begynder at fjerne benene på jeres egen seng.
Et hyggeligt sovested, handler om at sengen forbindes med noget rart, at sengen ikke bruges som straf eller opbevaring, hvor han er ked af det, at sengen er rar at ligge i, en god madras, måske et flonelslagen, en dejlig dyne, måske en bamse, en sengerand, en spilledåse, og det handler også om at der skal være hyggeligt på værelset, at der er mulighed for lidt dæmpet belysning og lignende, så det er rart.
Når I putter ham, så er det vigtigt at I igen vurderer, hvad og hvad I skal gøre ud fra, hvordan han reagerer. Du fortæller at han græder og her er det vigtigt at I skelner typerne af gråd fra hinanden. Hvis han græder fordi han er utryg, han klynger sig, han vil ikke sove alene, han har brug for stor fysisk kontakt osv for at sove - så skal man være der og man skal være der 100 pct. Men hvis han småklynker lidt, forsøger at få lov til at lege lidt længere, gerne vil have lidt underholdning osv. så vil det være okay at gå fra ham. Her skal man så bare betrygge ham i at han roligt kan lægge sig til at sove og så skal man hele tiden gå frem og tilbage, så han ikke føler sig forladt, men oplever at man rent faktisk mener han skal sove nu og så betrygger ham i det.
Jeg kalder denne metode for "se-til-metoden" og det handler om at putte efter fast putteritual og fortælle at I kommer lige om lidt igen, at I bare er lige ved siden af osv. Intervallet mellem at gå og komme tilbage skal aldrig vare mere end 3 minutter og det skal ikke forlænges! Selvom han ikke græder, så skal I vende tilbage til ham, så han hele tiden ser jer og dermed ved at han ikke er alene. Det at blive puttet og sove i sin egen seng skal forbindes med noget trygt og rart og det er alfa omega for at få børn til at sove.
Det handler derfor om at hjælpe ham med at blive lagt ned igen, atter få dynen om sig, blive kærtegnet lidt osv. så han atter føler sig tryg. Han har som sagt en alder, hvor det er vigtigt for ham at have jer inden for synsvinkel for at han helt forstår at I er der. Kan han ikke se jer, kan han godt føle sig forladt. Og hvis det viser sig at han har behov for den meget tætte fysiske kontakt for at sove i øjeblikket, så skal han naturligvis have den, men prøv i første omgang at se om ikke det at gå frem og tilbage vil betrygge ham nok.
Nogle gange må man også skifte lidt imellem at være der, sidde hos ham og gå. Nogle gange vil det være en god idé at mor og far skiftes til at gå frem og tilbage, nogle gange at I skiftes til at sidde hos ham. Nogle gange vil han have så meget behov for tryghed og fysisk kontakt, at han vil have behov for at komme op og bliver siddet med, eller som du beskriver, at I lægger jer med ham, men andre gange vil det være helt fint at I går og han ligger og leger lidt med en bamse i sin seng.
Jeg kan se ud af den plan du sender, at han ofte først sover middagslur kl. ca 15 - og her sover måske til ca 16.30.. det er helt okay, men det betyder sandsynligvis også at han så først kan sove når klokken er måske 22. Hvis han derimod kunne sove lidt tidligere på dagen, så kunne I måske også putte ham lidt før i seng... Igen skal I gøre det, som virker bedst og han lyder jo umiddelbart til at være god til at regulere det ind, så hvis det passer jer okay med denne rytme, så bibehold den og arbejd i stedet på at få ham til at sove i egen seng.
Det er en rigtig god idé at lege borte-tit og gemmeleg i løbet af dagen, da det er godt netop til at lære ham at I stadig er der, selvom han ikke kan se jer. Gi-ta-leg er en god leg, hvor man tilbyder barnet legetøj "værsgo" og modtager det igen med et "tak". Ride-ranke-ture på knæet vækker også glæde, luftture eller at sidde i en almindelig babygynge og gynge frem og tilbage kilder i maven og stimulerer samtidig hans balance, at sidde i barnevognen og kigge på verden, fornemmen vinden i håret osv. er dejligt for et lille barn.
Du vil også kunne se at han begynder at lytte mere og lege med lyd. Det kan være at han begynder at rokke lidt til musikken, når du spiller en CD, han vil nyde at du synger og meget gerne sange, hvor du bruger fagter, hænder og fingre som symboler for ordene i sangen.
Legetøj kan også være putte kasser og lignende, hvor man putter i og tager op, låg på, låg op. Ting som bevæger sig som f.eks. bolde med vand, store bolde som badebold og små bolde, musik og sang, papbøger med store billeder, køkkenting - det kan være skåle, skeer, låg, piskeris, telefon - det at kunne efterligne mor og far. Det kan også være byggebægre som kan stables og puttes inden i hinanden.
Du kan se på aldersangivelsen på legetøj og finde meget som vil være rigtig godt til ham.
Med hensyn til hans mave, så er det rigtigt at 6 gange afføring om dagen lyder hyppigt, men mon ikke det handler om at han nu er begyndt at spise mere og får mere familiemad? Du kan forsøge med lidt mindre grød og lidt mere rigtig mad, altså mere af jeres mad også til frokost og lidt mere boller og andet brød... som planen jeg sendte dig sidst:o) Hvis han i øvrigt er upåvirket, så må det være sådan, men får han feber eller virker utilpas, så vil det være en god idé at du får lægen til at se på ham. Sørg også for at smøre ham i numsen med lidt salve, så du forebygger at han ikke bliver for rød.
Jeg håber mine tanker hjælper jer lidt videre og hvor er det dejligt at høre at det er gået så godt med ammestoppet:o) En sidste bemærkning er forøvrigt, at I kan overveje at give jern sammen med noget frugtmos i stedet for sammen med grød og mælk, da mælk hæmmer optagelsen og frugtmos fremmer optagelsen af jernet i kroppen.
Fortsat held og lykke med ham:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske