Svar: Væske nok og grød
2. december 2007
Alder:
5 mdr.
Kære Maria
Når børn får flaske, så skal de i princippet have lov til at selvregulere ligesom hvis de fik bryst og med den alder din dreng har nu, så kan du jo ikke tvinge ham til at spise, men må tro på, at han tager sit behov, hvis han tilbydes det.
Det lyder rigtig fint med de to måltider skemad og det er helt okay at du bruger lidt mere mme i grøden, så han får lidt ekstra denne vej. det er en god idé, til børn som netop ikke drikker store mængder af gangen. Giv ham også vand sammen med grøden, som han kan drikke af en kop, så han får ekstra væske den vej.
Der er som sådan ikke noget fast antal ml på med den alder din dreng har. Som tommelfingerregel siger man at børn under 4 måneder skal have ca 1/6 af deres vægt, men igen er børn forskellige og nogen spiser mere og andre mindre. Det kommer jo også an på hvor stort barnet er. De fleste børn vil i 5-6 måneders alderen ligge på et indtag der hedder ca 900-100ml om dagen, men dette nedsættes naturligt, i takt med at barnet, som hos jer, begynder at få skemad. At din dreng således drikker ca 650ml mme + vand af kop og så får skemad med mme 2 gange dagligt, lyder rigtig fint og nok til at dække hans behov.
Det eneste som bekymrer lidt i forhold til de du skriver, er at du fortæller at hans urin kan virke koncentreret og det er ikke okay - det er helt normalt at morgenbleen kan være tung og lugte koncentreret, men i løbet af dagen, skal tissebleerne være fyldt med klar urin og hvis du ser at han tisser, så skal urinen være klar som vand at se på. Hvis ikke den er det, så må du forsøge med ekstra vand eller evt. en en ekstra flaske.
Jeg håber at ovenstående hjælper dig lidt videre. Det lyder jo umiddelbart som om at han trives rigtig godt og udvikler sig i sund og god retning.
Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske