Brev:
Skemad med mere
2. december 2007
Alder:
4 mdr.
Skemad med mere
Hej Helen
Håber du har haft en god ferie:)
Så er tiden igen kommet til at spørge dig til råds. Amaya er nu blevet 4 mdr. og jeg vil spørge om jeg skal begynde med skemad og har brug for lidt rådgivning ang skemad.
Som jeg har skrevet i mine tidligere breve, har jeg problemer med at give Amaya mad jeg tænker derfor det vil være nemmere med skemaden. Eller er det for tidligt endnu?
Efter jeg skrev til dig sidste gang er hendes spisen kun blevet værre. Jeg har tænkte meget på, hvad du skrev med ikke at presse hende til at spise og har forsøgt at gøre spise situationen hyggeligt med at synge for hende, når hun spiser og kun tilbyde hende flasken, når hun selv lyder til at være sulten, men det hjalp ikke.
Det sidste lange stykke tid har hun godt ville tage flaske i starten af måltidet, men stopper allerede efter 20 til 40 ml, ved at hun græder og vrider sig. Hun har altid en bøvs og gylp, og efter et lille stykke tid falder hun lidt til ro, men vil så ikke tage flasken igen, selvom jeg kan høre på hendes gråd, at hun er sulten. Jeg bliver nødt til at give hende sutten, hvor efter hun falder til ro og vil så godt tage flasken igen, men spiser for meste kun 20 ml og det starter forfra igen. Det tager ca. en time for hende at spise 100-120 ml.
Jeg sidder ikke hele tiden og venter med flasken men jeg synger og leger med hende og hun er for det meste glad, indtil hun bliver sulten igen og ikke vil tage flasken. Jeg har været ved en børnelæge, som mente at det kunne være Refluks og jeg har fået medicin til hende, som hun har fået de sidste par uger. I starten virkede det som om det hjalp. Hun tog op til 60 ml uden pause og virkede ikke til at have smerter, når hun gylper og tog flasken igen uden problemer. Men en morgen da hun skulle have sin morgenflaske tog hun ca 20 ml, gylpede naesten det hele op igen. Da hun fik flasken igen spise hun kun lidt og spyttede flasken ud og græd og vred sig rundt, mere end hun plejer.
Efter det har hun desværre vendt tilbage til det gamle mønster. Lige nu kan jeg bedst få hende til at spise, når hun bliver puttet til lur eller nat. Inden jeg putter hende tilbyder jeg hende flasken, som hun afviser, men når hun får hue og jakke på begynder hun og græde efter flasken, som hun tager fint og spiser nogle gange helt op til 100 ml, dog halvsover hun nogle gange.
Lægen har sagt, jeg skal prøve en uge mere med medicinen og se hvordan det går og hvordan hun tager på.
Hun spiser bedst når hun halv sover, der kan hun tage op til 120 ml af gangen.
Desuden er hendes afføring grøn, men det er vist meget normalt. Er det ikke? Hun har afføring ca hver 2-3 dag.
Hun følger nogenlunde hendes vækstkurve. Hun ligger lige en lille smule under ca 200 gram. Fødselsvægt 3072 gram og nu 18 uger 5530 gram. Hun spiser langt fra 1/6 del af hendes vægt. Lige nu spiser hun ca 760 ml i døgnet, men jeg har valgt ikke at gå så højt op i hvor meget hun spiser, men tage udgangspunkt i at hun udvikler sig fint, virker utrolig glad og tilfreds, medmindre hun skal spise.
Jeg kan ikke få hende til at spise mere end hun gør. Jeg har prøvet forskellige stillinger og sutter og det er det samme hver gang. Jeg har derfor ikke fulgt de råd om at give hende mad hver 3 time døgnet rundt, da jeg ikke kan få hende til at spise, hvis hun ikke er sulten.
Normalt spiser hun hver 3 time og sover ca 4-5 timer om dagen fordelt på 2 længere lure og 2 korte og omkring 10-11 timer om natten. Hun kommer ca i seng ved 20 tiden og vågner ca 1-2 gange indtil kl 6.30 hvor hun vågner op til dagen.
Jeg vil gerne høre dine tanker omkring hendes spisen
I forhold til skemad tænkte jeg på at starte med majsgrød (lavet af almindelig økologisk majsmel og ikke færdiglavet majsgrød fra pakker). Jeg tænkte på kun at lave grøden af MME, da hun netop ikke spiser så meget, eller skal jeg lave det af både vand og MME?
Hvornår skal jeg begynde at introducere grønsagsmos og frugtmos og hvordan? Skal jeg lave en kartoffelmos (uden klumper) og derpå tilsætte grønsagsmos eller skal jeg bare give grønsagsmosen for sig selv. Skal jeg komme frugtmosen på majsgrøden. Jeg har hørt at man skal give grønsagsmos før frugtmos p.g.a. at frugtmosen er sødere end grønsagsmos. Er det rigtig?
Hvornår skal jeg give hende grøden til middag eller til aften? Skal jeg give hende grøden inden hun får flasken, midt i flasken eller skal jeg lade hende spise flasken færdig?(hvilken jo tager 1 time) Skal jeg tilbyde vand til maden eller MME i en kop med eller uden drikketud. Kan hun selv drikke eller skal hun suge væsken ind? Skal vandet være kogt først?
Hvor meget må skemaden gå ind og erstatte hendes appetit i forhold til mælken. Jeg mener, jeg har hørt, at det er først efter 6 mdr., at børn må blive mætte af skemad og indtil da skal mælken stadig være hovedmåltidet. Er det rigtigt? Hvis ja hvordan sørger jeg så for at skemaden ikke erstatter mælken.
Jeg har også tænkt på at lave en mere fast struktur over dagen med lidt mere faste spisetider og sovetider, f.eks at putte hende uden at hun viser de helt store træthedstegn (selvfølgelig med måde) eller er det for tidligt at begynde på det.
Et forslag til en plan over dagen. En rytme som hun selv har lavet.
Vågner 6.30
7.00 flaske (hun vil somregel ikke spise før selvom jeg prøver)
Måske en morgenlur, hvis hun er træt
9.30 flaske
10.30 formiddagslur
12.30 frokost flaske evt. grød
13.45 middagslur
16.00 flaske
Måske en aftenlur hvis hun er træt
18.00 evt. grød
19.00 puttes til nat med flaske
20.00 Sover
Mad i løbet af natten, hvad hun selv vågner op til.
Lige et par spørgsmål mere:
Hvornår må hun sidde i en tripp trapp stol med baby sæde?
Hvor længe kan jeg ca forvente hun kan holde sig vågen? Er det stadig 2 timer eller må hun godt være vågen lidt længere? Jeg kan nemlig mærke på hende, at efter hun er blevet 4 mdr, vil hun ikke altid sove hendes morgen og aften powernap.
Når hun sover om dagen vågner hun tit ved gråd og hun har en bøvs der sidder og klemmer. Jeg bøvser hende kan somregel få hende til at sove videre ved at gå en lille tur. Men hvordan kan jeg undgå at hun får en bøvs i klemme og hun dermed kan sove uden at blive afbrudt i hendes lur. Jeg bøvser hende for næsten hver 20-40 ml af flasken og hun sover med hovedenden af sengen hævet.
Det blev lige lidt langt og med mange spørgsmål håber det er ok.
På forhånd tak for hjælpen
Mange hilser Helle og Amaya