Svar: Laktulose - hvor længe?
2. december 2007
Alder:
10 mdr.
Hej med dig
Din datter skal have laktulose så længe det gør hende godt:o) Nu hvor overgangsperioden dog er ved at være overstået og hun spiser mere og mere rigtig mad, så begynder man ofte også at kunne trappe laktulosen ud og regulere hendes afføring via kosten.
Prøv derfor at se på, hvordan hendes dagsplan er sammensat. Det er vigtigt at hun får havregrød, øllebrød, kogte grøntsager og også frugt er med til at holde maven igang. Brød af de lidt grovere typer er også gode - ikke at hun skal have hele kerner, men gerne fiberholdigt brød. Sammen med fibre er det dog også meget vigtigt at hun drikker masser af væske og det er ofte i væskeindtaget man skal finde problemet. Giv hende derfor ekstra vand. Derudover er det også vigtigt at hun bevæger sig, bruger sin krop.
Hold lidt igen med store mængder sødmælk og banan og giv hende gerne lidt mandariner og svesker i stedet. Lidt rosiner en gang imellem kan også være godt og du kan også servere lidt gammeldags frugtgrød med mælk - det kan evt. gives som dessert efter aftensmaden. Kogte grøntsager som ærter, majs og gulerod i stykker kan serveres til frokost og er også godt til maven:o)
Fortsat held og lykke med hende og rigtig god jul:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske