Svar: Vågner tit, kravler og sidder ikke endnu
2. december 2007
Alder:
9 mdr.
Kære Helle
Williams natlige opvågninger skyldes sandsynligvis hans alder, men det kan også handle om det jeg kalder for "vanebetinget afbrudt søvn". Dette ses især hos børn som bruger sut og ses ofte, hvor barnet har lært at sutten skal være i munden for at kunne sove. Hver gang sutten tabes, så vågner barnet og når mor og far så kommer sutten i munden igen, så sover barnet videre.
De fleste børn vil i 9 måneders alderen godt kunne begynde at finde deres sut selv og det vil således være en god idé, hvis I kunne komme lidt ekstra sutter i sengen og forsøge at lære jeres dreng endten at finide sin sut selv, eller at I forsøger at få ham videre i søvnen uden sut. Så han på den måde stille og roligt lærer at komme videre i søvnens faser uden at have en sut i munden.
I stedet for sutten kan I så hjælpe ham med at skifte stilling, putte dynen lidt ekstra om ham, kærtegne ham lidt, give ham en hånd at holde i osv.
Det er rigtigt at det kan være en løsning nogle gange at flytte barnet ind i soveværelset - det er i hvert fald lettere for forældrene, hvis man konstant skal ind og ud af sengen. Men da det ikke umiddelbart lyder som om at William har behov for det, så tænker jeg at det kan være lidt problematisk at flytte ham. Han er så bevidst nu, at det er en stor fordel at bibeholde de gode vaner med at falde i søvn i egen seng i eget værelse. Hvis det derimod drejer sig om utryghed og angst, så vil det være helt relevant at I giver ham den nærhed han har behov for, men det lyder ikke til at være tilfældet hos jer i øjeblikket.
Med hensyn til at trille, så er det rigtig godt for hans motorik og det vil faktisk være rigtig godt, hvis I kunne trille ham noget mere. Du skriver at han ikke er så god til at sidde og jeg tænker at styrken til dette, netop kommer ved at ligge på maven og bruge sig selv og sin krop, så det skal nok komme. Han sidder vel også i sin høje stol, sidder op i barnevognen osv? Det vil i hvert fald være rigtig godt at I gør dette flere gange om dagen.
Derudover vil det være rigtig godt med en babygynge - det kunne være et ønske til jul :o) En babygynge er den type gynger, hvor barnet sidder i et sæde og gynger frem og tilbage - der er altså ikke tale om en hoppegynge. Det at gynge stimulerer ligevægtssansen og styrker derved balancen.
Det er helt normalt at børn i 9 måneders alderen fortsat kan have lidt svært ved at sidde selv, men det kommer stille og roligt og det er rigtig fint at du sætter ham mellem dine ben på gulvet, så du kan gribe ham, hvis han er ved at falde. Stille og roligt begynder han at bruge sine arme til siden og tager selv fra, - det skal nok komme.
Fortsat held og lykke med ham og rigtig god jul:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske