Svar: Svær tid efter fødsel
2. december 2007
Alder:
0 mdr.
Kære Mor
Tillykke med jeres nye lillebror:o) Jeg kan godt høre at det har været hårdt og at du gør dig rigtig mange tanker i øjeblikket.
Det er en stor omvæltning at blive 4 i en familie - at skulle finde rum til begge børn og navigere i det kaos, der vil være en gang imellem. Det er svært, for man vil jo nødigt gøre forskel på børnene og samtidig har man også brug for lidt ro til sig selv. Når den ældste (som stadig er lille) ikke synes lillebror er det bedste i verden og når lillebror græder en del - ja så bliver man som mor ked af det, frustreret, træt og tænksom.
Men det er helt normalt og det lyder ikke som om at du gør noget forkert. I skal alle sammen finde jeres nye roller, I forældre skal lære hvordan I kan være der for begge børn, jeres datter skal lære, hvordan det er at have en lillebror og sammen skal I lære at give plads til hinanden. Nu er han der og nu er i en familie på fire og I vokser alle med opgaven.
Det hele er så nyt endnu, du er træt, mælken skal lige følge med, hans mave skal gå i orden, måske skal han have en enkelt flaske af far bare en enkelt gang, for lige at få lidt ro på... I finder ud af det og det skal nok gå:o)
Din datter tager ikke skade af at vente en gang imellem og det gør lillebror heller ikke. Du kan jo af naturlige årsager ikke være der for dem begge på samme tid hele tiden og sådan er det. Det hører med til det at være en familie, det hører med til det at vokse op, at lære at vente, at vise hensyn, give plads til hinanden og det er I igang med mere nu end nogensinde før.
Hjælp din datter ved at sætte ord på. Fortæl hende med ord, at du forstår hende, lad være at afkræve forklaringer men sæt ord på det du ser. Det vil sige i stedet for at spørge hende "hvorfor bliver du ked af det?", så sige i stedet "bliver du bare så ked af det lige nu, kom skat, kom hen til mor" - vis hende at du forstår det, tilbyd hende din nærhed.
Det er en sund og fin reaktion at hun bliver ked af det, når lillebror er ked af det. Børn kan ikke lide når andre børn er kede af det, ligesom de ikke kan lide, hvis andre får skæld ud. Det er rigtig fint at din datter viser at hans gråd bryder hun sig ikke om, det er ikke rart, når han græder. Nogle gange kommer de lidt større søskende med sutten eller begynder selv at opfordre til at give dem mad. Kommer med små hentydninger om, hvad I kan gøre, for at få gråden til at stoppe.
Nogle gange kan det være en god idé også at sætte ord på, når han græder. Sige højt hvad I oplever lillebror fortælle og hvad I vil gøre ved det "lillebror græder fordi han er sulten, så nu må jeg give ham noget mad" eller lillebror græder fordi han har ondt i maven, så nu går jeg lidt med ham, så bliver han måske glad igen". Så hun hører at I forsøger at hjælpe ham.
Du kan overveje om du skal sende storesøster i vuggestue, selvom både du og far er hjemme, så kan det nogle gange være udmærket at sende hende af sted. Jeg ved godt at hun i en periode ikke har været så glad for at komme af sted og derfor er det en vurdering, hvad der vil være bedst for hende. Men det at komme lidt væk hjemme fra, giver ofte den ældste lidt frirum. I vuggestuen skal hun ikke være storesøster, men har den rolle som hun altid har haft - det er således ikke så energikrævende, som at være hjemme. Samtidig vil det give dig lidt overskud, at du kan hellige dig lillebror mere om dagen og så har du ikke så dårlig samvittighed over at være mere sammen med jeres datter senere på dagen...
Hvordan med flytning til det nye hus? Måske mormor og morfar kan hjælpe jer lidt, tage lidt over. Måske jeres datter vil synes rigtig godt om lidt mormoderlig forkælelse...:o)
Jeg håber mine tanker hjælper dig lidt videre. Rigtig meget held og lykke og rigtig god jul:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske