Svar: Diverse ang. søvn om dagen og kost
3. december 2007
Alder:
7 mdr.
Kære Gitte
De fleste børn vil i 6 måneders alderen begynde at kunne nøjes med at sove to gange om dagen og ofte vil de samtidig med dette begynde at sove en kortere formiddagslur og en lidt længere middagslur.
Planen for dagen du har sendt ser fint ud og det er rigtig godt at du tilbyder ekstra grød, så du får din dreng til at spise. Det vil også være helt okay at du forsøger med lidt rugbrødshapsere, men han skal have grøntsagsmos eller grød ved siden af fortsat, så du sikrer dig at han bliver godt mæt.
Jo mere smagsvariation du kan give ham jo bedre, han har en naturlig nysgerrighed og vil gerne putte i munden og dette skal du udnytte - så mere og mere af jeres mad vil være en god idé.
Når du vælger brød, så er det vigtigt at vælge brødtyper som indeholder fibre uden at indeholde hele kerner. Mange vælger at begynde med bondebrød eller køber nogle af schulstads produkter, som f.eks. gulerodsbrød eller lignende.
Det er godt at bruge smørbart pålæg i starten og her er leverpostej, sildepostej, rognguf, makrel, smøreost og lignende rigtig godt. Det er også en god idé at bruge grøntsagsmos som f.eks. avokadomos eller ærtemos som pålæg, lidt frugtmos kan også kommes på.
En plan for et et barn på 7-8 måneder, der gerne vil tygge kan se således ud:
Tidlig morgen: Amning
Morgen: Havregrød, øllebrød, flerkornsgrød, vand af kop
Formiddag: ½ bolle at gnave i, frugt i stykker, evt. lidt frugtmos, vand af kop
Tilbydes evt. amning inden formiddagslur, sover måske kun 45 minutter til 1 time
Frokost: Bondebrød med forskelligt smørbart pålæg og ved siden af grøntsagsmos med fisk, kød eller fjerkræ. Vand af kop.
Tilbydes evt. amning inden middagslur, sover her måske 2-2½ time
Eftermiddag: Grød af en eller anden slags, evt. med lidt frugtmos på, frisk frugt ved siden af. Vand af kop
Kan tilbydes amning om eftermiddagen alt efter hvad han har spist og drukket hos dig tidligere på dagen.
Aften: Mere og mere familiemad, ris, pasta, sovs, kød, fisk, brødstykker til hånden osv. Vand af kop
Ammes inden sengetid
Sen aften ammes igen inden du selv går i seng.
I 7 måneders alderen passer det som regel med 4 evt. 5 amninger i døgnet. Det er derfor jeg skriver "evt." for så kan du selv vurdere, hvornår på dagen det passer at lægge amningerne ind.
Jeg håber ovenstående hjælper dig lidt videre på vej, rigtig meget held og lykke fortsat:o) God jul.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske