Brev:
Hvor meget søvn har min baby brug for?
3. december 2007
Alder:
3 mdr.
Hvor meget søvn har min baby brug for?
Hej Helen
Jeg skriver til dig fordi jeg er lidt forvirret omkring vores søn Lucas (03.09.07) soverrytme om dagen. Jeg har snakket med min danske sundhedsplejerske og min engelske sundhedsplejerske omkring det, men synes ikke jeg fik nogle svar/råd jeg kunne bruge til noget.
Jeg ammede Lucas fuldt ud til han var 8 uger gl. derefter gik vi over til flaske. Til at starte med fik han 4x 240 ml (260 ml blandet) og han spiste det hele. Da jeg startede på flaske ændrede hans soverytme om dagen sig bare. Før sov han mellem 2-3 timer i streg både formiddag og eftermiddag. Og så tog han en lille lur først på aftene på ca. 45 min - 1 time.
Han kommer i seng mellem kl. 20.30 - 21.30. Får 3 godnatsange og sover efter 5-10 min. Han vågner igen mellem 5.30 - 6.30 hvor jeg ammer ham. Så sover han igen til mellem 7.30 - 8.30.
Vi står op - pusler, leger osv. Ca 30 min efter han er vågnet får han en flaske. Og jeg putter ham så når han har været oppe i ca 1 1/2 time. Også efter 45 min - 1 time "vågner" han. Jeg vil ikke sige han rigtig vågner - altså slår øjnene op og smiler (virker udhvilet) Nej Han ligge og bøvler og småklynger. For det meste kan jeg få ham til at sove igen. Men søvnen herefter er små regl afbrud mange gange af han småklynger.
Det samme gentager sig om eftermiddagen. Jeg har prøvet og tage ham op efter de 45 min - 1 time, med det resultat at jeg har en pyldret dreng der er udkørt igen 1 time efter han er kommet op. Hvis jeg kører rundt med ham i barnevognen kan han nemt sove 3 timer uden at vågne.
Det eneste tidpunkt i løbet af dagen hvor jeg virkelig synes det fungere er om aftenen. Når han kommer op af hans eftermiddagslur får han en flaske, vi leger lidt hver anden dag kommer han i bad og her får han også nattøj på. Så tager han en lur på ca. 45 min - 1 time. Når han kommer op herefter tager vi den meget med ro for at vise at nu er det aften og du skal snart sove. 30 min inden jeg putter ham får han flaske (de 240 ML) og han falder som sagt nemt i søvn.
Jeg snakkede så med min Sundhedsplejerske i DK og hun sagde han måske var "overmæt" så det var derfor han "bøvlede". Jeg har så sat ham ned i MME (han vejer 8,4 kg - så han vokser fint) Så han nu får 3x180 (blandet 210 ml) og 1x240 (blandet 260 ml) til natten.
Jeg synes bare overhovedet ikke det har hjulpet at sætte ham ned. Nu har jeg prøvet og købe noget MME til sultne babyer så må vi se om det hjælpe.
Mit spørgsmål er så: Hvor meget søvn har han reelt brug for? Er det mig der "forventer" for meget af ham?
Jeg har også fået af vide at det er vigtigt at de får en lang søvn for det er der de falder i den dybe søvn? Er det rigtig?
Han er en rigtig glad og tilpas dreng. Han smiler og griner meget og er meget opmærksom på hvad der sker omkring ham. Han græder næsten aldrig og hvis han gør er han altid nem og trøste. Så alt i alt vil jeg sige at han trives...
Jeg er ikke sådan en der altid er på farten, jeg prioriteret højt at han får altid 1 søvn i fred om dagen. Så det er ikke fordi der ikke er ro omkring ham til at han kan sove.
Jeg håber du kan hjælpe mig - tusind tak for en kanon brevkasse og hjemmeside
Venlig hilsen
Pernille