Svar: Hvor meget søvn har min baby brug for?
3. december 2007
Alder:
3 mdr.
Kære Pernille
Tillykke med lille Lucas, - jeg håber jeg kan gøre din forvirring mindre:o)
Når man er 3 måneder gammel, så er man fortsat meget selvregulerende, hvad angår søvn. Det betyder at du er nødt til at være lidt fleksibel, for nogle gange vil Lucas sove en god lang lur og andre dage, vil han måske powernappe lidt mere. Det er således okay at dagene ikke ligner hinanden helt.
Gennemsnitligt kan man dog sige at børn på 3 måneder vil sove 3 gange dagligt, en formiddagslur, en lur over middag og en lur sidst på dagen. Ialt vil dagslurene udgøre ca 5 timer. Om natten vil de så sove 10 timer, naturligvis afbrudt af mad, men de sover altså ca 15 timer i døgnet. Igen så vil nogle børn sove lidt mere om dagen og mindre om natten, andre vil være mere vågne om dagen og så sove mere om natten, men gennemsnitligt altså ca 15 timer i døgnet. Så har du lidt at gå ud fra:o)
De fleste børn vil i 3 måneders alderen, netop fordi de sover 3 lure i løbet af dagen, også have en periode, hvor de er lidt mere vågne om aftenen. Den sene eftermiddagslur gør at de ikke kan sove så tidligt, som mange forventer, men at de faktisk først er putteklar når klokken f.eks. er 21, måske endda senere, det afhænger af hvor sent deres sidste dagslur ligger. Mange børn sover nemlig den sene lur mellem 18-19 og så kan de naturligvis ikke sove igen allerede kl. 20:o)
Ofte vil formiddagslur og middagslur være nogenlunde lige lange. Og den sene lur vil være den korteste. Det vil sige at han f.eks. sover 1½-2 timer om formiddagen, 2-2½ time over middag og så sover 1 times tid sen eftermiddag/først på aftenen. Det er som du skriver en god idé at forsøge at holde ham sovende, hvis du oplever at han vågner efter en lille times tid og ikke virker udhvilet, modsat kan du heller ikke forvente at han sover 4 timer i træk med den alder han har:o) så det er lige med at finde balancen og det kan godt være lidt svært.
Det er udmærket at gøre det til en vane at køre en tur med barnevognen hver dag, så du er sikker på at en af de 3 lure bliver en god lang lur.
Det lyder som om at Lucas spiser rigtig godt og er glad for flasken. Det er fint at du ammer tidlig morgen - det er dejligt for jer begge at få lidt mere søvn på denne måde:o) Det er også udmærket at du forsøger med lidt mere mættende erstatning for at se om det har nogen effekt.
Ellers så tænker jeg at du vil opleve en ændring i takt med at han bliver så gammel at I kan begynde med lidt skemad. På dette tidspunkt vil det være hensigtsmæssigt med lidt mere faste rutiner, lidt mere faste tider for hvornår han spiser, sover osv. og på den måde vil søvnen også ændre sig.
Jeg håber ovenstående hjælper dig lidt videre. Rigtig meget held og lykke fortsat:o) Og god jul.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske