Svar: Kan hjemmelavet mos kommes i fryseren
3. december 2007
Alder:
4 mdr.
Kære Charlotte
Grøntsagsmos kan godt fryses ned, så man har til længere tid. Det kan være praktisk at gøre, netop fordi de mindste ikke spiser særligt store mængder af gangen og det er begrænset hvor lidt man kan lave i en gryde.
Jeg plejer at anbefale at du laver en ren grøntsagsmos og fryser ned og først ved tilberedningen tilsætter fedtstof og mælk (mme). Det anbefales derudover at grøntsagsmos optøes direkte i gryden.
Når din datter bliver 6 måneder så kan hun begynde at få lidt kød og fisk i grøntsagsmosen. Her er det vigtigt at kød og fisk optøes i køleskab eller i koldt vand. Optøning i varmt vand frarådes på grund af bakterievækst.
Frugtmos kan også fryses ned. Det kan holde sig i køleskabet et par dage. Frugtmos der har været frosset optøs direkte fra fryser i gryde, herved bevares smag og vitaminer bedst.
Spædbarnemad der fryses ned kan holde sig ca 1 måned i fryseren, når temperaturen er på -18 grader. Mad der har været frosset må aldrig fryses igen, men skal kasseres hvis den har været optøet.
Grød kan generelt ikke fryses - det bliver klæg i konsistensen og er ikke særligt lækkert. Grød kan derimod holde sig et døgn i køleskabet og på den måde kan man lave en portion og dele den i 2.
Mange familier bruger netop isterningebakker til at komme spædbarnemad i, netop fordi det er praktisk at tage det antal terner op, som man mener barnet kan spise. Hvis du vælger at fryse i isterningebakker, så skal du naturligvis sikre dig at bakken er skoldet og ren og den skal også kommes i en frostpose, så maden ligger beskyttet.
Man kan også fryse ned i små bøtter. Man kan købe specielle bøtter netop til formålet - de står på hylderne med sutteflasker... :o)
Fortsat held og lykke med det hele, rigtig god jul:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske