Brev:
Lillepigens power-naps
4. december 2007
Alder:
5 mdr.
Lillepigens power-naps
Kære Helen,
Jeg skriver til dig, fordi vi har brug for et godt råd, da vores datter, som nu er 21 uger, kun power-napper i løbet af dagen. Af flere af dine svar kan vi se, at børn på 4-5 måneder i gennemsnit sover 5 timer i løbet af dagen, men vores datter sover ikke mere end 2 timer i alt fordelt på fire lure. Det sker dog, at hun har taget 3 timer i alt, men det hører til sjældenhederne. Det virker som om, at hun vågner hver gang, inden hun bevæger sig ind i næste søvnfase. Er det et problem for vores datters udvikling, at hun ikke sover længere lure, og er der noget vi kan gøre eller lave om, for at få hende til at sove lidt længere ad gangen?
Umiddelbart trives vores datter fint, og med sine 9,1 kg og 70 cm er hun en stor pige af sin alder. Hun er glad og i øjeblikket pludrer hun rigtig meget, og er meget ivrig efter at følge med i alt hvad der sker – uanset om vi er hjemme eller ude. Det betyder også, at hun ikke rigtig gider at ligge ned i sin barnevogn ret længe af gangen – hun vil meget hellere sidde i sin bæresele, så hun kan se verden omkring sig. Det skal understreges, at vi ikke lægger hende ud og sover i barnevognen, da vi i øjeblikket bor i USA.
Det har vi gjort siden starten af september, og særligt de første par måneder var vi meget rundt i byen i løbet af dagen. I de seneste uger, har vi dog været meget hjemme i et forsøg på at oparbejde en dagsrytme – både for søvn og mad. For 3 uger siden begyndte vi at give hende skemad (rismelsgrød og frugtmos) som hun nu spiser med stor velbehag to gange om dagen.
I det hele taget spiser hun tit – både dag og nat, og jeg synes det er ved at være hårdt at amme så ofte - også derfor vil jeg gerne have, at hun sover længere om dagen. Den seneste uge har hun sovet igennem om natten, så det har betydet en eller to amninger færre end tidligere, og det har virkelig været dejligt, men det synes ikke at have indflydelse på, hvordan hun sover om dagen.
Det er ikke noget problem, at få hende til at falde i søvn om dagen, og tit sker det, at hun falder i søvn under amningen, så hun må jo være træt. Hvis hun falder i søvn hos mig, lægger jeg hende ind i hendes egen seng, hvor hun plejer at sove. Jeg kan også få hende til at falde i søvn ved at lægge hende vågen ned i hendes egen seng, eller ved at køre med hende i barnevognen, men det gør ingen forskel i forhold til, hvor lang tid hun sover ad gangen.
Vores døgn ser nogenlunde ud som følger:
07.00 Står op
08.00 Amning
09.00 Puttes til formiddagslur (sover normalt kun en halv time)
11.00 Ammes og puttes til lur (sover normalt kun en halv time)
12.00 Grød og vand af kop
13.00 Puttes til middagslur (sover normalt kun en halv time)
14.00 Amning
16.00 Amning og puttes til eftermiddagslur (sover normalt en time)
17.30 Grød og vand af kop
18.00 Bad og nattøj på
18.30 Amning (hun er ofte meget træt, når vi når hertil)
19.00 Bliver lagt i seng
22.30 Amning (her vækker jeg hende efter råd fra dig)
04.30 Amning
06.00 Amning
Mange hilsner fra USA med ønsket om en glædelig jul.
Ane