Svar: Lillepigens power-naps
4. december 2007
Alder:
5 mdr.
Kære Ane
Når man taler om børns søvnbehov og hvor meget de sover, så er der store forskelle og det man skal se på, er hvordan barnet trives med den søvn barnet får. Det er rigtigt at de fleste børn gennemsnitligt sover måske 4-5 timer i løbet af dagen og ca 10 timer om natten, når de er 5 måneder som din datter - men igen er det jo gennemsnitligt og det betyder at nogen sover mindre og andre sover mere.
Det har naturligvis også noget at sige, hvor længe barnet sover om natten. Børn som sover rigtig længe, fra aften og til næste morgen, behøver ikke sove så meget om dagen, som børn der går sent i seng og står tidligt op...
Når jeg ser den plan du har sendt for dagen, så tænker jeg umiddelbart at du kan forsøge at putte din datter lidt senere end du gør nu. Med den alder hun har, så burde hun kunne begynde at holde sig vågen lidt længere af gangen. Igen - hvis de 4 powernaps får hende til at trives og I har det godt med det, så lad det være sådan.
Hvis du vil forsøge at ændre på tingene så kunne en plan se således ud:
Tidlig morgen 06: Ammes og sover lidt videre
07.00 Står op, og nogle børn har så brug for en lille morgenamning igen her, andre behøver den ikke
Formiddag 9.30-10: Ammes og puttes til formiddagslur
Frokost 11.30: Grød og vand af kop
Ammes og puttes til middagslur ca 12.30-13
Eftermiddag 15.00 Amning
Sen eftermiddag 16.30: Ammes og powernapper
Aften 17.30-18: Grøntsagsmos og vand af kop
Ammes og puttes til natten 19-20
Sen aften 23: Ammes (kan spise i søvne ved brystet)
Begynder måske så småt at kunne undvære amning midt om natten, ellers så hjælper det sandsynligvis når hun begynder med 3 måltider skemad og bliver 6 måneder.
Det lyder umiddelbart som om din datter trives, har det godt, udvikler sig i fin retning og trods svær overgang til den dybe søvn, faktisk er rigtig god til at regulere sit behov. Jeg synes derfor ikke du skal være bekymret over at hun powernapper mere end sover længere lur - men i stedet se på hvordan hun trives og har det:o)
Jeg håber at ovenstående hjælper dig lidt videre. Rigtig meget held og lykke fortsat:o) God jul.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske