Brev:
Ammestop og søvn - 15 mdr.
4. december 2007
Alder:
15 mdr.
Ammestop og søvn - 15 mdr.
Kære Helen,
Jeg ammer stadig 1 gang om dagen. Det er om aftenen inden hun skal sove. Jeg vil meget gerne stoppe med at amme nu, især fordi jeg gerne vil have en anden putte-rutine med hende. Hun går i vuggestue, og vi står op hver dag ca. kl. 6.30, så det er vigtigt, at hun kommer i seng i ordentlig tid i aften, så hun har energi til dagen.
Vores datter er en dejlig pige, men har altid været meget tryghedssøgende, og for hende er tryghed især lig med Mor. Hun har selv som spæd været helt umulig at få til at sove i egen seng, og vi har derfor ladet hende sove i vores seng sammen med os. I de første ca. 8 måneder kun sammen med mor, og siden sover vi nu alle tre sammen.
Hun har aldrig villet bruge sut og ville som baby ikke tage flaske. Hun har derfor været meget afhængig af brystet. Bamser og lign. vil hun ikke have at sove med. Hun bruger mor eller far som sove-bamse i løbet af natten og ligger og nusser og mærker os når hun sover.
I øjeblikket foregår vores aften-ritual sådan, at hun får aftensmad ca. kl. 17.00, og kl. 18.00 får hun en flaske vælling. Denne vælling har vi på et tidspunkt indført i håb om at når hun var virkelig mæt, at hun så ville sove bedre i løbet af aftenen og natten! Kl. ca. 19.00-19.30 tager jeg hende med i soveværelset og ammer hende i vores seng. Det lyder måske voldsomt med både vælling og amning, men hun tager godt fra af begge dele.
Tidligere, indtil for ca. 1 måned siden, kunne jeg amme hende i søvn (eller amme hende og derefter putte med hende til hun sov) og løfte hende over i tremmesengen. Hun ville så typisk vågne nogen gange i løbet af aftenen, men kunne som regel falde i søvn igen. Enten i tremmesengen eller vi tog hende over i vores seng og lå og puttede for at løfte hende over i tremmesengen når hun sov. Dette kunne både hendes far og jeg gøre. Senere ville hun så vågne i løbet af natten og komme over til os i sengen.
Nu tager amningen efterhånden længere og længere tid. Hun lægger sig glad til brystet og tager fint fra, men falder ikke i søvn. Så mosler hun rundt i sengen og prøver at kravle ned, peger på døren og viser at hun vil ind i stuen, lægger sig lidt ned og græder osv. Så kæmper vi med det og hun vil ikke have mere bryst. SÅ vil hun alligevel gerne have mere bryst, hiver i min bluse og sige baba (bryst) og lægger sig igen glad til brystet. Bagefter gentager det hele sig! Hvis hun endelig falder i søvn (efter flere timer af dette cirkus) kan hun ikke løftes over i sin tremmeseng, for så vågner hun. Men som regel ender det med at vi begge er så trætte og sure, at det ofte ender med, at jeg simpelthen også går i seng, og vi begge falder i søvn i vores seng v. 22-tiden.
Hvad kan vi gøre? Der er ingen tvivl om at hun er ulykkelig og træt om aftenen og har brug for vores hjælp til at falde i søvn, men hvordan kan vi hjælpe hende?
Kan jeg selv vænne hende fra brystet? Eller bliver det for svært for en pige der er så glad for bryst? Vi har også tænkt på at lade far klare aftenerne ved, at jeg forlader huset om aftenen. Det kan godt lade sige gøre for far, at lægge hende hvis jeg ikke er til stede, men hun dratter oftest først omkuld v. midnat (men som regel uden skrig og skrål)
Skal vi tage en ting af gangen? Altså ammestop først, og derefter ny putte-rutine, eller vil det være nemmere for hende, hvis vi introducerer alt det nye fra start?
Vi har selv skabt disse dårlige vaner, og vil derfor meget nødig tage drastiske midler i brug, men gerne gøre det så skånsomt og trygt for vores datter. Håber at du kan hjælpe Helen!
Med venlig hilsen
en træt mor