Brev:
Sover kun 2 timer ad gangen om natten
4. december 2007
Alder:
4 mdr.
Sover kun 2 timer ad gangen om natten
Kære Helen,
Mange tak for dit gode svar på mine tidligere spørgsmål - det har hjulpet på det voldsomme skrigeri ved putningen, men ikke på de mange gange han vågner i løbet af natten.
I weekenden besluttede jeg mig for at prøve at give ham noget grød til frokost og grøntsagsmos til aftensmad - selvfølgelig godt suppleret med amning. Han var glubende sulten og spiste rigtig meget og med stor vellyst. For første gang i lang lang tid faldt han lørdag og søndag aften i søvn uden gråd - helt af sig selv. Og vågnede "kun" 3-4 gange i løbet af natten for at blive ammet. Jeg har desuden de 2 nætter kunnet give ham sutten om natten uden at han er blevet helt hysterisk og kørte op.
I går fik han også grød til frokost og grøntsagsmos til aftensmad - igen godt suppleret med amning - ligesom jeg ammer ham, når han bliver lagt i seng (i min seng, hvor jeg sover ved siden af). MEN han vågnede efter 1½ times søvn og græder og græder - ikke hysterisk, men som om han er rigtig ked af det, måske har ondt? Den samme gråd som har stået på det sidste lange lange stykke tid om natten. Far tog ham op og han faldt til ro efter en times tid og faldt i søvn på far. Her sov han et par timer, kom ind til mig og vågner derefter ca hver 1½ time og ammes (det er det eneste som får ham til at falde til ro - og jeg synes han virker sulten).
Jeg er dog efterhånden helt udkørt af al den amning om natten, den manglende søvn og al den gråd - mon jeg overhovedet laver mælk nok med al den amning? Er han i virkeligheden "bare" helt vildt sulten? Han har altid været en stor dreng (4250 g og 56 cm ved fødslen) og vejer nu over 7200 g og er over 67 cm.
Om dagen er han glad, griner, leger og græder stort set ikke. Sover godt i sin barnevogn ca. 3 gange om dagen.
Jeg begynder efterhånden af tro der er noget galt med ham. At han har ondt om natten - han græder meget voldsomt, når han vågner og vi bruger lang tid på at trøste ham.
Som jeg skrev tidligere har vi en fast rutine omkring hans sengetid - Far kommer oftest hjem ved 17-18 tiden og leger med ham. Gerne med flyveture og meget snak og grin - er det for meget for sådan en lille størrelse? Bliver han overstimuleret så relativt kort før sin sengetid (20.30-21-tiden)?
Jeg håber du kan hjælpe os på vej - jeg er rigtig ked af at være så træt og udkørt hele tiden - og vil gerne være en glad mor for bettefyren.
Kærlig hilsen
Malene