Svar: Sover kun 2 timer ad gangen om natten
4. december 2007
Alder:
4 mdr.
Kære Malene
Det lyder umiddelbart som om din dreng har været sulten og han har jo også reageret positivt på at få skemad, det virkede og han sov bedre.
Han er dog ikke så gammel og hans tarme har brug for tid til at modnes, derfor lyder det ikke usædvanligt at han har fået lidt ondt i maven af alt det mad. Mange forældre tænker at barnet skal have rigtig meget at spise om aftenen, så det er godt proppet til natten, men ofte virker det lige modsat, fordi barnets tarme, så arbejder på højtryk for at nedbryde maden. Børn sover derfor nogle gange dårligere, hvis de har fået rigtig meget skemad inden sengentid...
Alternativet kunne være en flaske modermælkserstatning eller vælling. Det bliver ikke nedbrudt så hurtigt som modermælk og mætter derfor i lidt længere tid. Samtidig er det ikke helt så hårdt ved maven som grød eller grøntsagsmos.
Jeg synes derfor du skal forsøge at se om I kan lave en lidt blidere overgang til natten ved at du eller far tilbyder en flaske. I kan vælge at give den inden han puttes til natten, eller I kan give den inden I selv går i seng. Hvis han vil tage imod en flaske, så vil han sandsynligvis kunne tage imod den mere eller mindre i søvne.
Hvorvidt jeres dreng bliver overstimuleret - her må I forsøge jer frem. Se om der er forskel på om det er i hverdagene eller i weekenden. Om det ændrer noget at far tumler mere i dagtimerne eller sidst på dagen. Det er jo en balance, far og søn skal jo også have tid sammen og netop gøre alle disse ting - flyveture, tumlen osv. Det er kun dejligt og også vigtigt for jeres dreng udvikling og for de tos forhold..:o)
Fortsat held og lykke og rigtig god jul til jer alle 3:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske