Brev:
Dårlig vane eller behov for tryghed?
4. december 2007
Alder:
0 mdr.
Dårlig vane eller behov for tryghed?
Kære Helen
Jeg har ofte læst dine svar til andre mødre i brevkassen, når jeg har haft spørgsmål vedr. mit første barn, som nu er næsten 2 år gammel. Han har været en sej nød at knække i forhold til nattesøvn, og vi har da også besøgt både læge, sygehus og kiropraktor samt naturligvis forsøgt os med diverse sove-metoder både den hårde og bløde! Nu sover han så for det meste godt om natten, dejligt!
Nå men så er lillesøster ankommet for 17 dage siden – en sund pige på 3455 g. Vores store skræk er så nu, at vi skal igennem samme scenarie i 1½ år med søvnløse nætter, og vi vil gøre alt for at få en god start. Vi er naturligvis glade og taknemmelige for at ha’ fået et sundt og raskt barn men vil også gerne ha’ lidt søvn om natten. Desværre er det indtil videre ikke gået særlig godt.
I starten sov hun gerne om dagen og om aftenen nogle gange 2-3 timer ad gangen – men om natten vågner hun meget ofte og vil ammes hele tiden. Jeg er klar over, at hun helst skal sove i sin egen seng (lift), men for at jeg også kan få sovet lidt, ja så ligger hun nu sammen med mig således at jeg kan amme liggende – og det sker ofte i løbet af natten. Hver gang jeg vil lægge hende over i liften bliver hun urolig, og jeg må tage hende tilbage, hvorefter vi så begge falder i søvn – hun med brystet i munden! Dårlig vane, ja det er jeg klar over.
Om dagen og om aftenen er det desværre også blevet således, at hun bedst sover oven på én af forældrene, og når vi lægger hende i liften vågner hun hurtigt igen, de sidste par dage har hendes ’dag/aften-lure’ for det meste kun varet 5 min.-30 min.! Suk….
Jeg er så ked af situationen og regnede jo med at man som 2.gangs forældre havde fuldstændig styr på tingene, men nej tværtimod, denne gang er vi faktisk endnu mere i tvivl – så meget at det for mit eget vedkommende sommetider overskygger glæden ved at være nybagt mor til en dejlig pige!
Min mand har prøvet at gå rundt med hende om natten, men så græd hun bare endnu mere. Han sover for øvrigt vældig godt om natten, hvilket irriterer mig endnu mere, det er en dum tankegang ved jeg skyldes mine egne frustrationer.
NB! Jeg ammer på livet løs, og der er rigeligt med mælk i brysterne. Hun gylper for øvrigt ret meget synes jeg. Er det tegn på, at hun har spist for meget? For hun viser jo tegn (suttebevægelser og basker med armene!) på, at hun er sulten.
Det store spørgsmål er så, hvordan får vi damen til at sove længere og mere regelmæssigt i sin lift?
Håber du kan forstå hovedlinjerne i min lange afhandling her
Med venlig hilsen
Birgitte