Svar: Dårlig vane eller behov for tryghed?
4. december 2007
Alder:
0 mdr.
Kære Birgitte
Tillykke med den lille pige, dejligt at I har fået en lillesøster og jeg håber at storebror også nyder det og er glad, selvom han jo endnu ikke selv er særligt stor:o)
Hvis du har læst med på sidelinien, så tror jeg næsten du allerede ved hvad jeg vil svare: Din datter har ikke dårlige vaner, men har rigtig meget behov for tryghed og nærhed og det skal I naturligvis give hende - hun er jo kun få uger gammel:o)
Det er helt naturligt at hun finder størst rp i jeres favn eller på fars brystkasse, det minder om tiden i livmoderen, hun føler sig omsluttet, passet på og hun kan fornemme vejrtrækningen, hjerterytmen osv. alt sammen tryghedsgivende.
De er også sådan at berøring stimulerer kroppens opioider, som er de naturlige smertestillende og beroligende stoffer vi har. Det at blive vugget, kærtegnet osv. er således med til at gøre barnet roligt og stimulerer barnet positivt - det er noget barnet har behov for, for at udvikle sig i sund retning.
Det er rigtig godt at du har masser af mælk og det lyder umiddelbart som om at hun får, hvad hun skal have. Hendes uro og det at hun gylper, kan sagtens skyldes at hun får mælk i overflod og derfor synes jeg du skal forsøge at se om hun kan få en sut. Find en sutteklud, brug evt. en stofble og træk den igennem sutten, så hun kan have dette ved sit ansigt. Det minder igen om nærheden og tætheden, som hun får, når hun ligger ved brystet.
Når du ammer hende, så prøv at holde hende lidt igang ved brystet, så du er sikker på at hun får hvad hun skal have. Skift hende og svøb hende så og læg hende evt. til igen imens hun er svøbt. Hvor I normalt ville ligge med hende på maven, skal I istedet svøbe hende. Det at være svøbt vil give hende fornemmelsen af tryghed og at være tæt - men det vil være af et klæde og ikke af jeres arme.
Når I lægger hende fra jer, så skal det være inden hun falder helt i søvn, det er godt hvis hun lige ænser at hun bliver flyttet. Det er synd for hende, hvis hun sover godt og idet hun så lægges ned, så oplever hun et skift og bliver forskrækket fordi hun pludselig er lagt et helt andet sted. Det er utrygt. Det er derfor vigtigt at hun lige når at følge lidt med i at hun rent faktisk flyttes, men samtidig på et tidspunkt, hvor hun er træt nok til at sove videre og ikke protesterer - det er svært, men det kan lade sig gøre.
Se og lyt til hendes vejrtrækning, hendes øjne. Prøv at lægge hende fra dig, når du fornemmer at vejrtrækningen er blevet roligere, langsommere og når du kan se at hun er lige ved at falde i søvn og endnu ikke sover tungt. Stille og roligt putte hende fra din favn ned i egen seng. Hun er stadig svøbt og hun skal her have en sut i munden. Læg hende stille og roligt ned i liften, svøbet er om hende, hold dine hænder roligt på hende, så hun fornemmer at du stadig er der. Lad dine hænder have lidt vægt på hendes krop, så der er lidt tyngde, vug hende blidt imens hun ligger ned, stille og rolige, rytmiske bevægelser eller sving liften stille lidt frem og tilbage.
Så I skal altså ikke være ked af at I putter med jeres datter, det er ikke dårlig vane, det er omsorgsfuldt og nærværende. Det er to forskellige børn og hun kan være helt anderledes end sin storebror... det må tiden vise. Lige nu skal I bare være der og ikke bekymre jer om fremtidens sovevaner:o)
Fortsat held og lykke og rigtig god jul til jer alle 4:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske