Svar: Søvn, bleskift, tandbørstning og pasning....
4. december 2007
Alder:
9 mdr.
Hej med dig
Dejligt at høre at du blev opmærksom på min side, fordi jeg var i Brunch - det må jo have betydet at jeg gjorde et positivt indtryk og det er jo rigtig dejligt:o) Tak for det.
Du skal være opmærksom på hvor meget og hvordan din datter sover om dagen, hvis du gerne vil ændre hendes søvn om aftenen. De fleste børn sover i 9 måneders alderen en kort formiddagslur på måske kun 45 minutter til 1 time og så sover de igen over middag - måske 1½-2 timer. Nogle børn sover i denne alder kun ca 2½ time om dagen, tilgengæld sover de om natten - andre børn har behov for 4 timers dagslur, men går så sent i seng og sover ikke så meget om natten...
Fleksibilitet må der til og jeg tænker at det også vil ændre sig i takt med at din datter begynder pasning, skal tidligere op, der sker mere i løbet af dagen osv.
En dagsplan for en pige på 9 måneder kunne se således ud:
Tidlig morgen 06: Amning/flaske
Morgen 08: Havregrød, øllebrød, flerkornsgrød eller lignende, vand af kop
Formiddag 9.30: ½ bolle med smør, ½ banan eller anden frugt, frisk frugt eller lidt frugtmos, vand af kop
Puttes til formiddagslur
Frokost 12: Rugbrød med forskelligt pålæg, rester fra aftensmaden som godt kogte pastaskruer, små stykker frikadelle, kogte ærter, majs, gulerod og lignende. Vand af kop.
Puttes til middagslur
Eftermiddag 15.30: En lille portion tykmælk med frugtmos, ½ bolle med smør, ost i stænger, frisk frugt i stykker, vand af kop.
Aften 18: Familiemad, ris, pasta, kød, fisk, grøntsager - sovs af forskellig slags - noget af maden gives i stykker og noget moses - f.eks. kan kartofler moses med lidt sovs og ved siden af kan gives frikadeller i stykker. Vand af kop
Puttes til natten med en flaske eller amning ca kl. 20
Sen aften 23-24: Evt. flaske eller amning
Det er helt normalt at børn i 9 måneders alderen begynder at protestere mod at få bleen af og på. Det er også en alder, hvor de lukker munden for skeen eller for tandbørsten og det handler om at hun nu begynder at vise mere selvstændighed, egen vilje - hun er sin egen person.
Nogle gange må man gå lidt på kompromis. F.eks. kan det være en god idé at gå over til buksebleer i en periode, så hun kun skal ligge på puslebordet og skiftes, når hun har lavet afføring og trænger til at blive vasket. Er der kun tale om en tisseble, så lad være med at gøre et stort nummer ud af det, skift hende hurtigt, evt. med en bukseble, der kan trækkes op på gulvet, hvor hun kan stå foran dig og således ikke tvinges til at ligge ned.
Nogle gange hjælper det også at inddrage barnet lidt, give hende cremen i hånden eller lignende imens hun bliver skiftet eller at lære hende at løfte numsen på kommande "løft numsen" og så kan du lægge bleen ind under.
Med hensyn til tandbørstning, så er det vigtigt at få disse tænder børstet og nogle gange hjælper det at lege lidt med tandbørsten. Du kan også ændre selve situationen, flytte til et andet sted - hun kan få børstet tænder siddende foran spejlet på badeværelse, hun kan få børstet tænder imens hun ligger på sofaen, sidder på dit skød osv. Nogle gange hjælper det at forsøge med en elektrisk tandbørste fordi barnet synes det er sjovt, det kilder - andre gange bliver børn skrækslagene over denne lyd..
Det lyder som en udmærket idé at du vil have din datter passet en gang imellem, hvis du har behov for aflastning. Det lyder jo som om at det kun er et par gange om ugen og kun få timer af gangen - det kan være godt for jer begge to:o)
Det er jo helt reelt at du siger at det er dit behov, det er flot at du er så ærlig omkring det og du er bestemt ikke den eneste mor, som ikke er til yngelpleje og som gerne vil have lidt andet at kunne fortælle og snakke om end lillepigen, bleskift og hvad har hun så gjort i dag..:o)
Jeg håber du kan bruge mine tanker lidt videre. Rigtig meget held og lykke med hende:o) God jul.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske