Svar: Hvornår skal hun prøve frugtmos?
4. december 2007
Alder:
5 mdr.
Kære Helle
Det lyder som om at I er kommet fint igang med skemaden og det er godt at din datter både spiser grød og mos:o)
Frugtmos må du gerne give, men det er en fordel at give det som topping på et grødmåltid og ikke som et selvstændigt måltid. Når du giver det som topping, så giver du for det første din datter forskellige smagsoplevelser, men også synsoplevelser fordi det ser anderledes ud om det er pæremos, abrikos, sveske eller jordbærmos der er på toppen. vi voksne nyder også at maden tager sig godt ud og det gør børn naturligvis også. Derudover sætter de pris på at maden smager lidt forskelligt og ikke bare er det samme hele tiden, lidt ligesom vi godt kan lide at der både er kød, sovs og kartofler,- så kan vi variere, spise lidt af det ene, så lidt af det andet osv...:o)
Når hun bliver 6 måneder, så kan hun få stort set alt. Hun kan begynde med de lidt grovere grødtyper som havregrød og øllebrød og du kan begynde at variere hendes grøntsagsmos yderligere - give hende rodfrugtsmos og meget gerne også begynde at komme lidt kogt kød og fisk i mosen. Jeg vil anbefale dig at købe bogen "Mad til spædbørn og småbørn" som sundhedsstyrelsen har lavet - du køber den på apoteket.
Det er dejligt at hun sover så godt som hun gør og tilsyneladende bliver så mæt og tilfreds af den mad hun får. Jeg synes dog hun er i underkanten af sit behov rent mælkemæssigt, hvis hun kun får 3 flasker om dagen - i alt 500ml. Jeg synes ikke hun skal have under 750ml, når hun er under ½ år og jeg ved du tidligere har skrevet at hun har spist rigtig hyppigt af flasken... derfor undrer det mig, hvis hun kun får 3 flasker i døgnet nu?
Mit forslag til en dagsplan med to måltider skemad ser således ud:
Morgen ca.06.00-07.00: Flaske med MME
Formiddag ca. 09.00-10.00: Flaske med MME
Puttes til formiddagslur
Frokost ca. 12.00-13.00: Grød, evt med frugtmos som topping + vand af kop
Puttes til middagslur med en flaske mme
Eftermiddag ca. 16.00-17.00: Flaske med MME
Og Powernapper, kort lur her
Aften 19: Grøntsagsmos af kartoffel, blomkål, broccoli, squash mv. + vand af kop
Puttes til natten med en flaske mme kl ca 20
Sen aften 23-24: Flaske med mme
Som du kan se er der 6 flasker i døgnet her og det kan godt være at din datter afviser dette og ikke har behov for det, det er også fint nok med 4 flasker, hvis hun så når op på ca 750 ml.. men jeg synes umiddelbart at 3 flasker er for lidt, med den alder hun har... Hun er som du skriver også en stor pige, så hun har behov for meget mælk og det er vigtigt at mælken fortsat udgør største delen af hendes indtag.
Håber ovenstående hjælper jer lidt videre. Rigtig god jul til jer også:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske