Svar: At spise brød, grød og kød
4. december 2007
Alder:
10 mdr.
Kære Birgitte
Først vil jeg sige at du skal tage det helt roligt. Din datter lyder ikke til at lide nød og du skal holde fokus på at det er bedre at hun spiser lidt end ingenting. ½ dl. grød er derfor bedre end ingen grød og så må hun få noget andet ved siden af, så du er sikker på at hun bliver mæt nok.
Det er rigtig godt at du nu er begyndt med pasta og lignende, jeg går ud fra at hun således får mere og mere af jeres mad. Det er også positivt at hun spiser kød, giv hende endelig det, så får hun jo jern, proteiner osv.
Jeg ved at du tidligere har haft held med at give hende lidt boller og måske hun atter trænger til lidt hjemmebag...
Gode boller til børn kan være havregrynsboller eller grahamsboller. Sundhedsstyrelsen har en opskrift på gode og nærende boller. Dejen laves om aftenen og bages næste dag og du skal ikke ælte dejen med hænderne.
Opskriften er her:
DAG 1
15g gær
3½ dl koldt vand
1 tsk salt
1 strøget spsk. sukker
1 spsk. olie eller blødt smør eller plantemargarine
100g grahamsmel eller havregryn
350-400g hvedemel
1. Rør gæren ud i det kolde vand
2. Tilsæt resten af ingredienserne
3. Rør dejen med en røreske, til den er ensartet og hænger sammen i en stor klump. Dejen skal ikke æltes med hænderne
4. Dæk skålen med husholdningsfilm og stil den i køleskab til næste dag.
DAG 2
1. Tænd ovnen på 200grader
2. Læg bagepapir på en plade
3. Form 12-14 boller med 2 spiseskeer, ed at tage dej op svarende til en bolle på den ene spiseske og skubbe dejen ned på bagepapiret med den anden
4. Lad bollerne efterhæve ca. 10 minutter
5. Pensl bollerne med mælk og bag dem i ca 20-25 minutter til de er gyldne
6. Stil de nybagte boller til afkøling på en bageris. De er velegnede til frysning.
Opskriften er fra "Mad til spædbørn og småbørn" sst. 2006. De fleste mødre synes den er rigtig god.
-----------------------------
Og her er en opskrift på havregrynsboller:
150g havregryn og 7 dl vand blandes og står i 10 minutter.
50g gær, lidt salt og lidt sukker, 1½ spsk. olie og 2 dl A38 blandes i havregrynene og tilsidst tilsættes ca 750g hvedemel.
Det hele æltes og dejen må gerne være lidt klistret. Hæver ca 1 time, slåes ned og formes til boller (ca 20 stk). Bollerne hæver 20 minutter, pensles med æggehvide, drysses med havregryn og bages ved 200 grader i ca 20 min.
----------------------------
Rugbrød er jo ikke noget man skal have, børn i de Sydeuropæiske lande trives fint med andre former for brød. Du kan også holde lidt pause med brødet i en periode, for så at forsøge igen. Det vil være okay at du supplerer hende med en portion havregrød eller øllebrød en gang imellem, det vil også være med til at holde hendes mave igang. Men ellers så giv hende rester fra aftensmaden til frokost. Har I f.eks. fået lasagne, så gem noget af det og giv hende dette - det samme med alle andre retter. Giv hende bare kød, så hun får noget hun kan lide, det er helt okay. Det at hun får lidt ned i maven gør jo så også at hun vender sig til at have behov for noget og måske derfor så begynder at spise lidt mere også af andre ting.
Hun bør med den alder hun har nu så vidt muligt spise som I andre og som sagt er brød ikke et must og hvis hun ikke gider grøden heller så hold pause med det. Så må I prøve igen om 14 dage.
Hvor meget mælk får hun i sine flasker? Hun behøver ikke længere 3 flasker, men kan godt mellem 11-12 måneder begynde at trappe ned til kun 1 dagligt. Det er vigtigt at mælkeindtaget ikke fylder så meget, at det tager pladsen op for og lysten væk til anden mad. De 200ml inden sengetid er helt fint, men morgenflasken kan du måske skrue ned for eller gøre modsat - stå op kl 5 selvom det er tidligt og så starte dagen med en portion grød, på dette tidspunkt burde hun jo være sulten, hvis ikke hun har fået en flaske om natten..:o)
400ml mme dagligt er max hvad hun skal have og det vil være okay at du skærer yderligere ned frem mod 12 måneders alderen.
Jeg tænker at du også skal se på hende, se hvordan hun trives. Hun lyder jo til at være en rigtig fin pige som udvikler sig rigtig godt og i sund retning. Hun var en lille en, da hun blev født og er kommet rigtig godt efter det:o) Det gør naturligvis at du har været meget fokuseret på hendes vægt hele tiden og det er helt naturligt. Det er også derfor det sikkert er så svært for dig at acceptere at hun er så småtspisende som hun er. Men prøv at holde fokus på hendes lyst til mad og det at hun smager, forsøger sig lidt frem.
Det skal nok gå, stort knus herfra og rigtig god jul til jer:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske