Svar: Puttemetode - 9 mdr.
4. december 2007
Alder:
9 mdr.
Kære Jane og Nils
Det vil være rigtig godt, hvis I kan få jeres dreng beroliget inden han bliver så ulykkelig, at han næsten ikke kan få vejret. Kommer han først derud, så er det rigtig svært at få ham rolig igen og så er det at I bliver nødt til at tage ham ind til jer.
Se-til-metoden dur altså ikke her. I kan forsøge at bruge den det første stykke tid, men hvis I så kan fornemme at nu begynder han ikke at synes om det, så skal I ikke blive med med at praktisere det, men netop sidde hos ham, være der for ham, kærtegne ham, holde ham i hånden osv. så han oplever at I ikke går fra ham, at han ikke er forladt.
Nogle gange bliver man nødt til at sidde hos ham længe de første aftener, netop fordi han har den alder han har, hvor han har behov for at se jer, for at forstå at I stadig er der. Ved at sidde der (I kan sidde og læse en bog eller andet), så har I mulighed for at reagere med det samme I fornemmer at han er ved at vågne lidt op og igang med at skifte søvnfase. I kan så hurtigt hjælpe ham videre i søvnen med jeres stemme "syyy, mor er lige her, nat nat, syyy" og på den måde få ham til at sove videre. Stille og roligt vil I så kunne gå ud af værelset, når han har lært sig at komme videre i søvnfasen selv eller det vil fint kunne lade sig gøre at få ham videre i søvnen, når I vender tilbage igen, fordi han føler sig mere og mere tryg ved det.
Nogle gange må man, når det ender i total ulykke starte forfra. Man er ligesom nødt til at bryde den situation man er havnet i - og her er man nogle gange nødt til at tage barnet ind i stuen, sidde lidt på skødet, lade ham kravle lidt rundt osv og så må man forsøge igen ½ time senere, når man fornemmer at han atter virker putteklar. Hvis I således når dertil, hvor I må tage ham op, trøste ham osv. for at få ham rolig, så vil det ofte være nødvendigt at gå væk med ham, få ham helt ud af situationen, som sagt ind i stuen, give ham et glas mælk, en banan eller lignende og så atter forsøge igen senere.
Rigtig meget held og lykke fortsat og rigtig god jul:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske