Svar: Søvn og High Need baby?
4. december 2007
Alder:
8 mdr.
Kære Jeanette
Det er meget naturligt i forhold til din datters alder at formiddagssøvnen ikke varer mere end 45 minutter. Middagsluren plejer så at vare lidt længere, nogle gange kun 1½-2 timer, andre gange længere - præcis som du beskriver.
Det er fint at du forsøger at få din datter til at sove lidt længere, når hun kun sover kortvarigt, men igen har du jo ret i at du ikke kan gå 10 km dagligt for det og i sne og slud bliver det ekstra svært. De dage må hun så sove lidt kortere eller alternativt kan du tage barnevognen indendøre og nøjes med at trille hende lidt frem og tilbage...
Jeg har sendt dig en plan i mit foregående svar, som jeg håber du kan bruge lidt videre. De fleste børn vil i din datters alder ikke have behov for en 3 lure om eftermiddagen, hvis de sover lur formiddag og over middag, så er det normalt godt dækket ind. Sover hun kortvarigt til begge lure, kan det dog godt tænkes at hun har behov for en powernap sidst på dagen, alternativt at komme lidt tidligere i seng om aftenen.. igen må man være fleksibel.
Jeg synes ikke du skal kæmpe med hende for at få hende til at sove videre, hvis hun vågner efter en kort lur, så må du tage hende op, forsøge at aktivere hende osv. og så må hun få en powernap senere igen, hvis det viser sig at første lur ikke var nok. Det er rigtig fint at du en gang imellem forsøger at lægge dig med hende, det er omsorgsfuldt og godt at du er nærværende.
Jeg tror ikke nødvendigvis at din datter hører til de børn der er "High Need", men tror mere at hendes følsomhed skyldes at hun er født før tid og at hun nu er i en alder, hvor børn naturligt er mere tryghedssøgende og har svært ved at forstå, når man er ude af syne. Hun ved simpelthen ikke at du er der, hvis hun ikke kan se dig og hun føler sig forladt, når du går eller er i et tilstødende lokale.
Når du skal lave mad og andet, hvor du har brug for at I ikke er klods op og ned af hinanden, så vil det være en rigtig god idé, at du stadig snakker med hende, så hun kan høre at du er der. At du sætter hende i den høje stol, så hun er ved siden af dig, kan se dig og følge med i hvad du laver osv.
Naturligvis må du godt forklare og fortælle at hun lige må vente lidt, sådan er det jo og det skal hun også lære. Nogle gange er vi jo nødt til at vente og det er helt okay.
Temperament er anstrengende, men det er som du skriver også en god ting. Børn er forskellige, ligesom forældre er det, og nogle børn viser meget mere temperament og egen vilje i denne alder end andre børn gør. Det kommer tydeligt frem når man f.eks. er i mødregruppe. Mange forældre bliver overraskede når deres børn pludselig begynder at vise temperament og egen vilje og det sker ofte i 8-10 måneders alderen. Man kan som forældre stå helt paralyseret og bare kigge på ens lille skat og tænke 'hvad i alverden foregår der, hvem er den lille pige' fordi hun simpelthen kan blive så gal og ked af det, som man ikke har set det før.
Det hører alderen til og selvom det kan virke hårdt, så er det jo egenlig et godt tegn, at hun er ved at udvikle mere selvstændighed. Det handler bla. om at hun nu godt ved at der er forskel på mor og mad f.eks. eller at hun ved at lukke munden sammen for skeen får skabt en opmærksomhed omkring sig selv - og hvem vil ikke gerne være i centrum? :o)
Temperament er også godt, når det handler om at komme frem i verden. Det gør ikke noget at hun bliver lidt sur, når hun ikke kan få fat i legetøjet, netop det er ofte med til at få barnet til at bevæge sig og pludselig lykkes det at trille rundt, eller finde ud af at kravle... så at kunne blive lidt gal er okay, selvom det er hårdt:o)
Håber mine tanker hjælper dig lidt videre. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske