Svar: Nemt til tårer
5. december 2007
Alder:
9 mdr.
Hej med dig
Netop i 8-10 måneders alderen ser man mere og mere af barnets temperament og egen personlighed og det er ikke usædvanligt at man som mor kan stå og se helt forbløffet på sin lille pige og tænke "hvem er hun?", fordi man simpelthen bliver så overrasket, når det sker.
Samtidig med at barnet i denne alder begynder at virke mere frustreret og bliver mere og mere sur, så bliver de også mere følsomme. Det hedder separationsfasen og netop i denne alder har børn rigtig meget behov for at kunne se en for at vide at man ikke har forladt dem. Din datter forstår simpelthen ikke at du er i lokalet lige ved siden af, hvis ikke hun kan se dig og hun tror du er gået fra hende.
Derfor er det en rigtig god idé at du taler med hende, så hun kan høre din stemme, også når du går ind ved siden af. Du kan også kalde på hende og på den måde få hende til at følge efter dig.
Borte-tit lege og gemmeleg er tit nogle rigtig gode lege netop i denne alder, fordi barnet via denne leg også lærer at man kan være der selvom man er ude af syne.
Tit i denne alder græder og pylrer de også lidt fordi tingene er svære for dem. Hun vil så meget og kan ikke finde ud af det. F.eks. at kravle, hun vil så gerne frem med kravler baglæns i stedet osv. og så bliver hun naturligvis frustreret og ked af det.
Samtidig begynder børn i denne alder også at være mere tryghedssøgende. De skelner tydeligt imellem hvorvidt de er i mors favn eller hos en anden og de kan græde højlydt, hvis fremmede, bedste forældre eller andre pludselig kommer for tæt på.
Det er således helt normalt det du fortæller og hører med til hendes udvikling. Som jeg skrev i mit tidligere brev, skal du naturligvis være sikker på at hendes gråd og pludselige utilfredshed ikke skyldes smerter og det er fint at få hende tjekket. Men ellers tænker jeg at tiden arbejder for jer og i takt med at hun bliver mere mobil, kravler osv. så bliver tingene anderledes.
Fortsat held og lykke og rigtig god jul:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske