Brev:
Hvordan støtter vi vores dreng bedst muligt
5. december 2007
Alder:
14 mdr.
Hvordan støtter vi vores dreng bedst muligt
Kære Helen,
Er der ikke altid noget, som man går og spekulerer over, når man har et barn?
Her går det ellers fint for tiden. Vores dreng virker endelig til at trives i vuggestuen. Pædagogerne siger, at han er så glad og at de nu oplever nye sider af ham; han charmer det bedste han har lært, er blevet rigtig drilsk, og skaber sig lidt engang imellem. Alt sammen rigtig fint, synes jeg og det bedste er, at han nu ikke har været syg i over en måned.
Vi har fundet en fin rytme i hverdagen, hvor han bliver afleveret kl. 9 – sover fra ca. 12-14 og bliver hentet derefter. Alt er bare blevet bedre, efter han er nede på en lur. Dog er nattesøvnen stadig super dårlig for os forældre (det har den altså været siden han blev 6 mdr. og det er kun blevet værre) – tror dog heldigvis ikke selv han vågner, men han sidder op i sengen og græder så hjerteskærende – skal have hjælp til at blive puttet igen. Ofte rigtig mange gange om natten. Men jeg går ud fra, at der ikke er noget at gøre ved det og at det går over engang igen…. Suk!
Nå, men det var bare en lille update her fra os. Og nu det ellers går så godt, så får man jo overskud til at spekulere over nogle andre ting, såsom; hvordan støtter vi bedst vores dreng i hans udvikling – sådan helt generelt og på det overordnede plan. Jeg ved godt, at det er et stort spørgsmål og jeg forventer ikke, at du lige kan fælde en løsning ned på papiret til mig, men du plejer at være en rigtig god inspiration 
Jeg er blevet lidt nervøs over hans følsomhed. Ikke at jeg ikke kan acceptere den, men mere om jeg nu kan finde ud af at tackle den. Der skal ikke så meget til for at hyle ham ud af det – ting/situationer, som han ikke lige kan overskue, eller ikke kender, påvirker ham – det bliver hurtigt for meget. Han tager alt ind.
Jeg er i gang med at læse ”Fantastiske forældre”, som du anbefaler og jeg synes også den er rigtig god. Jeg sidder bare lidt med en fornemmelse af, at vi hjælper ham for meget, hvis det gir mening? Han siger bare piv – og så er der fluks en far eller mor som hjælper med at få klodsen i puttekassen, komme op i sofaen, eller hvad det nu kan være. Det er sørme svært at finde en balance og jeg ved ikke rigtig, om det giver mening, hvad jeg her har skrevet.
Altså summasumarum: jeg er bange for at vi tager hans selvværd fra ham, ved at hjælpe ham for meget og jeg ved ikke hvordan man bedst støtter en følsom dreng – specielt i mødet med andre børn/mennesker. Håber du har nogle kloge ord, som du plejer. Vi er ikke selv generte eller tilbageholdene – dog nok sensitive.
En lille ting til slut: forstår han endnu ikke, at jeg kommer tilbage, når han bliver afleveret om morgenen? Han er endelig holdt op med at græde, når jeg går, men nu kigger han altså meget spekulativt på mig, når jeg vinker og går. I andre situationer er han god til at vinke farvel til folk.
Han er lige knap 14 måneder nu.
Vi glæder os til at høre fra dig,
Mange hilsner
Førstegangsforældrene