Svar: Hvordan støtter vi vores dreng bedst muligt
5. december 2007
Alder:
14 mdr.
Kære Førstegangsforældre
Det er rigtig dejligt at høre at det går så meget bedre og hvor er det dejligt at høre, at jeres dreng ikke har været syg i en måned (...7,9,13...bank under bordet) og at han trives i vuggestuen. Det at han begynder at kigge spekulativt efter dig og vinke er et led i det at finde ud af at du går og kommer tilbage og det er rigtig fint. Helt forstår han det dog ikke endnu, men i løbet af de næste måneder, så bliver han mere bevidst om disse ting. Man siger som regel at børn er mere end 16 måneder gamle før de begynder at have fornemmelsen for at man er der selvom man ikke kan ses...
Og så til dit store spørgsmål og nogle kloge overordnede ord:o)
Tja, for det første er det en rigtig god idé at skelne imellem selvværd og selvtillid. Det er to vidt forskellige ting.
Selvværd handler om at man synes man selv har værdi. Det handler om hvem man er og hvordan man forholder sig til sig selv. Børn får højt selvværd af at blive set og anerkendt af deres forældre, af at føle de er værdifulde.
Selvtillid handler om det vi kan, det vil sige det ting som vi er gode til, de ting vi præsterer. Hvis man er god til at klatre i træer, spille bold eller andet, så har man selvtillid på disse områder.
Selvværd og selvtillid er altså to forskellige ting og det er vigtigt at man er bevidst om at god selvtillid på forskellige områder ikke giver et bedre selvværd. Det er derfor også vigtigt at forældre er bevidste om at det at rose barnet kan give barnet masser af selvtillid, men at ros ikke behøver påvirke deres selvværd.
Jeres dreng har brug for at I elsker ham og ser ham som den han er. Han har behov for at føle sig set og lyttet til, føle sig forstået. Det giver ham selvværd. Har man et højt selvværd, så ved man at man er god nok selvom man har begået en fejl.
I alderen 1-3 år skal børn lære at indgå i interaktion med andre mennesker, de udvikler egen vilje, deres selvstændighed bliver tydeligere og de skaber relationer til andre mennesker. Det er en proces, hvor jeres dreng vil øve sig på forskellig vis.
Når han sidder og leger med sine klodser og de ikke vil som han vil, så bliver han ulykkelig eller vred over og det er helt normalt. Når du oplever at noget er svært for ham, så er det ikke ensbetydende med at du skal gøre det for ham, men at du viser at du er opmærksom på det, sætter ord på for ham "driller klodserne" og at du motiverer ham til at prøve igen og guider ham. Det er vigtigt at han får lov til at prøve selv og at han oplever at han godt kan, at tingene lykkes nogle gange det vil for ham være en lille sejr. Og andre gange skal du naturligvis hjælpe ham.
Med hensyn til at møde andre, så kommer dette stille og roligt hen af vejen. Det er meget vigtigt at man ikke presser sit barn og ikke sammenligner med de andre børn: "Prøv at se den anden dreng hvor han...", eller "du kunne jo også gøre ligesom drengen der gør". Det er ikke befordrende for hans selvværd. Det samme når andre henvender sig til ham: "Nå hvad hedder du så lille ven", så ved du jo godt at han ikke kan svare og derfor svarer du for ham, kigger på ham, så han kan høre hvad du siger og på den måde lærer han stille og roligt, hvordan han skal gøre, når sådanne situationer opstår.
Jeg håber at du kan bruge lidt af dette videre. Rigtig meget held og lykke og rigtig god jul til jer alle 3:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske