Svar: Opstart med lidt skemad - 4 mdr.
5. december 2007
Alder:
4 mdr.
Hej Helle
Tak fordi du tænker på mig og spørger til mig og jo tak vi har haft nogle dejlige dage og ikke mindst mine børn har nydt at jeg var til rådighed:o)
Det lyder som om at Kaya pludselig bliver lidt træt af smagen, når hun får grød og ikke som om at hun ikke er parat. Det at hun kan spise en hel dl. tyder jo på en rimelig god parathed rent mundmotorisk i hvert fald...
Jeg tænker derfor at du skal forsøge at give hende større variation. Du må gerne give hende forskellige typer grød, du kan købe det eller du kan lave det selv og også meget gerne komme lidt forskellig frugtmos på som topping, så hun på den måde får lidt smagsvariation. Samtidig gør frugtmosen som topping at hver enkelt skefuld kan smage lidt forskelligt - hun kan få lidt grød, lidt frugtmos, lidt blandet og det er således ikke en ensartet masse hun får.
Derudover synes jeg det er helt okay at du forsøger med lidt grøntsagsmos selvom din datter ikke er så gammel endnu. men netop fordi hun har spist så meget grød og fordi hun virker til at have behov for variation, så er det helt fint. Mange børn bryder sig ikke om kartoffelmos, det er som om det hæver i munden på dem, men man kan sagtens lave mos af andre ting og det må du gerne forsøge. Det kan være gulerod, squash, blomkål, broccoli, ærter, majs. For at gøre overgangen lidt mildere så vælger nogle forældre f.eks. at bruge lidt gulerod eller ærtemos som topping på en risgrød og det kan du også gøre.
Af frugtmos vil det fortsat være godt at du bruger kogt mos, altså endnu ikke frisk frugtmos. Det kan være mos af æble, pære, fersken, blommer, svesker osv. og stort set alle bær kan bruges. Du kan købe frugtmos på glas eller du kan lave det selv. Hvis hun har tendens til hård mave, så er det en god idé at holde igen med banan og godt at give sveskemos:o)
Giv hende også vand at drikke af en kop. Både under måltidet og efter. Det at få lidt vand undervejs, gør det også mere interessant at få lidt med skeen igen.
Fortsat held og lykke, og rigtig god jul:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske