Svar: Diverse problemer
5. december 2007
Alder:
7 mdr.
Kære trætte mor
Din datter lyder fuldstændig normalt og helt alderssvarende og hendes ændrede pylren og søgende morkontakt kan hænge sammen med flere ting.
Det kan sagtens være tænder som du er inde på selv. Tandfrembrud kan gøre rigtig godt og det spiller både ind på madindtaget og på søvnen.
Det kan også være at hun er forkølet, det er mange børn jo i øjeblikket og hvis hun er det, så er det svært at finde hvile, hun har måske lidt ondt i kroppen - føler sig alment utilpas og samtidig så er det svært at trække vejret, slappe af osv. når man ligger ned og luftvejene klotter til.
Det kan også være ondt i ørerne, når børn har ondt i ørerne, så er det ofte, når de bliver lagt ned at de protesterer. De sover kortvarigt, vågner op grædende, stopper når man tager dem på højkant og græder igen, når de lægges ned... Hvis hun har været forkølet, så kan det være en god ide at få tjekket om der kan sidde noget på ørerne.
Det handler ganske givet også om hendes alder. Hun er i begyndende separationsfase og det betyder at hun har rigtig meget behov for fysisk kontakt og nærhed samtidig med at hun også forsøger at bevæge sig mere ud i verden. Hun vil virke mere morsyg, vil helst være på din arm, tåler ikke rigtig at komme over til fremmede, begynder måske at græde, hvis andre nærmer sig hende.
Det kan være utroligt anstrengende at være om hende hele tiden og det er ikke usædvanligt at mødre på dette tidspunkt føler at de gir og gir og ikke får meget igen. Samtidig er det også en alder, hvor fædrene ofte begynder at kræve at få deres kæreste tilbage. At man ikke kun er forældre, men også tænker på at være et par og når ens barn så pylrer hele dagen, så kan man hurtigt føle sig som en dårlig mor og en dårlig kæreste, man mangler overskud, orker bare ikke at skulle give - har brug for også at være sig selv... Man føler sig utilstrækkelig. Jeg ved ikke om det passer på dig, men jeg skriver det, fordi jeg ved at mange har det sådan.
Det er helt vildt vigtigt, at du snakker med din kæreste/mand om hvordan du har det, om hvor anstrengende det er at være hjemme med jeres datter i øjeblikket og om hvor ked af det du bliver, når din svigermor kritiserer og siger at jeres datter ikke er normal og at det du gør ikke er normalt. Det er meget vigtigt at I som forældre er enige i hvordan I gør og at I støtte hinanden i denne måde. Det er jeres barn og det er jer, som kender jeres datter bedst og derfor også jer der ved bedst og naturligvis gør du det bedste du kan. Tingene har ændret sig siden svigermor fik børn, man gør ikke idag, som man gjorde for 30 år siden. Man ser på børn på en anden måde, man ved mere, er langt klogere på mange ting.
Det er ikke rart at få at vide at ens barn opfattes som besværligt. Det bliver man naturligvis ked af at høre. Du kan overveje om din kæreste og du skal tage en snak med hans mor om hvorfor hun siger disse ting og hvad det egentlig betyder.
Med hensyn til planen for dagen, så ser den umiddelbart fin ud. De fleste børn har behov for ca 4 amninger dagligt i 7 måneders alderen og 3-4 måltider skemad, men hvis din datter trives med 3 amninger og 3 måltider skemad, så er det jo fint:o)
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen kl: 6:00: Ammes og I står op.
Morgen kl: 08: Havregrød, vand af kop, evt. lidt frugtmos og også gerne lidt frisk frugt i stykker.
Formiddag kl: 09:30: Puttes til formiddagslur
Frokost kl: 12:00: Øllebrød eller grøntsagsmos med kød eller fisk, får ristede rugbrødsbjælker, brødskorper og lignende at sidde med. Evt. så småt forsøge med lidt rugbrødshapsere, hvis hun kan kapere det, gerne rester fra aftensmaden, det kan være små stykker af indmaden af en frikadelle og lidt ris og sovs. Vand af kop. Hvis hun endnu ikke kan, så vent og det er helt okay. De fleste børn er først klar omkring 8 måneder.
Kl: 14:00- Puttes til eftermiddagslur.
Eftermiddag kl: 16:00: En portion flerkornsgrød, gerne med frugtmos, det kan også være lidt frugtmos uden grød eller frisk frugt at sidde med i hånden. Vand af kop og ammes efterfølgende
Aften Kl:17:30-18:00: Aftensmad er mere og mere familiemad, ris, kød, fisk, sovs af forskellige slags. Vand af kop
Puttes til natten ca 19.30 med amning
Sen aften 23-24: Evt amning
Din datter har behov for at blive stimuleret både motorisk og mentalt. Det er udmærket at køre hende i barnevognen, lad hende starte med at sidde op, så hun bliver fyldt af indtryk, mærker vinden i ansigtet, i håret, ser på verden omkring sig osv.
Hjælp hende med at bruge sin krop så meget som muligt i løbet af dagen. Hvis hun er god til at sidde og I har mulighed for det rent pladsmæssigt, så giv hende evt. en babygynge i julegave. Ikke en hoppegynge, det dur ikke, men en babygynge af den slags, som består af en lille stol, et lille sæde, som man sætter barnet ned i med sele på, hvor hun så kan gynge frem og tilbage.
Jeg håber at ovenstående hjælper dig lidt videre. Rigtig meget held og lykke fortsat:o) god jul.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske