Svar: Søvn om dagen og diverse
5. december 2007
Alder:
12 mdr.
Kære Ellinor
Der er faktisk stor uenighed omkring det med, hvorvidt man skal vække børn eller ej. Helt overordnet så nej. Børn skal have lov til at sove, når de sover og børn har en naturlig evne til at regulere deres behov. Men når det er sagt, så mener jeg dog også at man som forældre nogle gange med god samvittighed kan vække sit barn. Og det er i situationer, hvor barnet misser måltider fordi det sover for meget om dagen og at det således går ud over barnets trivsel og så situationer, hvor barnet kan sove så meget om dagen, at det vender op og ned på dag og nat.
Som du beskriver din datter så lyder det jo som om at hun kan sove hele dagen, hvis hun fik lov - at hun snildt kunne sove 5-6 timer i alt og det synes jeg ikke hun skal, når hun er 1 år gammel. Hun skal naturligvis have en rytme hvor hun spiser, leger og er vågen om dagen og om natten er der ro på og det er der hun sover mest.
Det er helt fint med to lure fortsat. De fleste børn er mellem 12-18 måneder inden de begynder at kunne nøjes med en lidt længere middagslur. Men det er således også helt fint at du vækker hende, så hun ikke sover dagen væk... det er min holdning:o)
Hun må gerne spise som I gør og dermed også få almindelig krydret og saltet med. Hvis du bruger almindelig salt i kogevandet, så kan hun godt få det samme som jer og du behøver ikke tage fra eller koge separat. Men hvis I salter rigtig meget, så vil det være en god idé at I begynder at bruge bordsalt, og så salter ekstra ved bordet. Udgangspunktet for hendes mad er dog nu jeres mad.
Det samme med de nitratholdige grøntsager så behøver I ikke være så opmærksomme på dette mere. Hendes indtag skal tage udgangspunkt i den mad I andre spiser og hun skal ikke have specielle retter.
Så gang i maden og masser af smag og variation. Det bliver dejligt her i julen og hun kan spise det hele, både flæskesteg, and og risalamande:o)
Fortsat held og lykke og rigtig god jul.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske