Svar: Skrigeture om aftenen
5. december 2007
Alder:
3 mdr.
Kære Viggas mor
Der er jo ingen tvivl om at Vigga reagerer på alle de nye oplevelser og stimuli hun får og derfor let bliver overtræt og har svært ved at finde roen. Hun har en alder nu, hvor hun rigtig gerne følger med og helst ikke vil gå glip af noget, samtidig med at hun skelner mere og mere mellem kendt og ukendt og derfor reagerer hun med gråd om aftenen.
Det er derfor også naturligt at hun ikke sover så meget om dagen, men heldigvis lyder det som om at hun indhenter det om natten og sover godt der og det er rigtig godt:o)
Netop fordi I er ude og hun er mere urolig, så synes jeg ikke I skal begynde at lave et stort nummer ud af, at hun skal lære at spise og falde i søvn i sin seng. I må gerne sidde med hende i armene. Det er langt at foretrække at gøre det, som virker, fremfor at forsøge med rutiner, der kun fremkalder mere og mere gråd - det har ingen af jer behov for. Hvis hun således er langt mere rolig og sover bedre, ved at få en flaske liggende i jeres arme, så gør det. Det lyder jo umiddelbart som om at det mest er om aftenen, at det er nødvendigt og det synes jeg er helt okay. Netop det at ligge i favn, hjælper hende jo til at skærme sig og bedre finde roen.
Alternativet kan være at I lægger hende ved siden af jer på sengen og giver hende flasken der. Eller at du ammer hende liggende også i soveværelset. Det at gå ind i et tilstødende lokale, nedrullede gardiner, væk fra lys, stemmer osv. hjælper hende til mere ro og samtidig vil hun, hvis hun ligger ved siden af jer, jo få nærheden, vil kunne blive kærtegnet, holdt i hånden osv. uden at være i favn. Det vil således være et stykke på vejen, inden I kommer hjem.
Prøv også i løbet af dagen om I kan få hende til at sove i barnevogn ved at køre en tur osv. Det er lettere at lære hende det at sove for sig selv om dagen og når det så fungerer, så kan man forsøge om aftenen. Jeg forstår godt, hvis det er vigtigt for jer at kunne være sammen med familien om aftenen og ikke behøve gå afsides, men lige nu er det vigtigste altså at lære lille Vigga at hun roligt kan lægge sig til at sove. Hun har behov for at mærke jeres nærvær og hun har behov for at I hjælper hende med at overgive sig.
Med hensyn til skemad, så tænker jeg at hun måske har svært ved at koncentrere sig helt om at spise i løbet af dagen, fordi der sker så meget. Derfor kan det nogle gange være udmærket at tilbyde lidt skemad. Jeg troede faktisk at I var begyndt? Beklager at jeg har misforstået, jeg troede Vigga var blevet 4 måneder sidst du skrev...
Men hvis I endnu ikke er begyndt, så afhænger start tidspunktet jo lidt af, hvordan hun virker. Hun lyder jo ikke til at vågne om natten og kræve mad og hvis hun ikke virker mere sulten og til at have behov for noget ekstra, så kan I sagtens vente til I er hjemme igen i vante omgivelser. Hun er jo stadig ikke så gammel, så det lyder helt relevant, hvis I først begynder med lidt skemad i 5 måneders alderen...
Håber mine tanker hjælper jer lidt videre. Rigtig meget held og lykke:O)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske