Svar: Kravleri
5. december 2007
Alder:
9 mdr.
Kære Mette og Anton
Det lyder næsten som maveliggende rejehop Anton laver, - det lyder rigtig sødt og jeg kan godt forstå du synes det ser lidt sjovt ud. Det vigtigste er trods alt at han kommer fremad og en lille dreng er han jo ikke, så der er jo lidt flere kg at løfte i forhold til de andre i mødregruppen:o)
At krybe fremad på gulvet er rigtigt i forhold til hans udvikling og det han foretrækker lige nu, fordi det forsat er hurtigere for ham. Det er dog en rigtig god idé, at du hjælper ham med at komme op i kravlestilling, og når han står der, så skal du hjælpe ham med at vugge frem og tilbage. Du skal ikke forsøge at flytte på hans hænder og fødder, det kommer automatisk via vægtoverføringen, når han lærer at vugge frem og tilbage.
Det hjælper også på motorikken at blive gynget, ikke en hoppe gynge (det anbefales ikke), men en babygynge som han kan sidde i og gynge frem og tilbage. Det kunne være et juleønske og han vil sikkert elske det. Det at gynge stimulerer balancen, så hvis I har mulighed for at give ham en gynge, hvor I bor, så vil det være rigtig godt.
Med hensyn til at rejse sig ved tingene og begynde at gå, så er det en meget langsommelig proces og det har, på samme måde som alt muligt andet i barnets udvikling, forskellige faser.
Først skal barnet lære at bære sin fulde vægt og stå fladt på gulvet, når noget støtter det og bagefter begynder de så at trække sig op at stå. De starter med at hive sig selv op (hånd over hånd) ved hjælp af tremmerne i sengen eller møblerne på gulvet. Og det er den fase din dreng skal igang med.
Herefter lærer han at gå med en eller anden form for støtte, ved at 'krydse' sig frem. De trækker sig op ved møblet, lader hænderne glide langs møblets kant, hvorefter den ene fod følger efter med et lille skridt til siden. Det varer dog lidt endnu før I når til det og indtil videre lyder det som om at din dreng er godt igang med at udvikle sig i den rigtige retning.
Så jeg håber at ovenstående hjælper dig lidt videre og giver dig lidt ro:o) Rigtig meget held og lykke og rigtig god jul.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske