Brev:
Uro hele eftermiddagen og aftenen
5. december 2007
Alder:
2 mdr.
Uro hele eftermiddagen og aftenen
Hej Helen
Vi har en lille pige på 9 uger, som trives fint. Vejede 3130 ved fødslen og vejer nu omkring 5,5 kg, så hun er en dejlig sund og rask baby.
Hun sover rigtigt godt om natten fra omkring 21 til næste morgen – jeg vækker hende omkring kl. 8.00. I denne periode er der kun én til to amninger. Så når hun sover, sover hun fantastisk – også den første søvn på dagen, hvor hun bare selv falder i søvn i barnevognen. Men efter en lang formiddags/middagslur, kan hun ikke rigtigt falde i søvn mere på en dag.
Så kunne man jo tænke, at hun selvfølgeligt ikke skal sove mere, når hun sover så godt og meget og derfor ikke er træt. Men efter 1-2 timer virker hun igen træt, og jeg forsøger at lægge hende i liften i fx soveværelset eller i barnevognen i stuen. Men hun græder og græder og kan ikke falde i søvn. Sådan går det så faktisk ind til omkring kl. 20.00, hvor hun er ved at gå helt i opløsning og bare ikke kan finde ro. Det ender som regel med at jeg ammer hende i søvn eller at hun græder sig i søvn, de aftener, hvor også amningen virker som for megen stimuli for hende, og det også gør hende hysterisk, når der kommer mælk ud.
Om dagen falder hun aldrig bare til ro ved amning, på armen eller i kravlegården. Det forstår jeg simpelthen ikke – de andres små børn – venner og i mødregruppen, viser tydelige træthedstegn eller ligger selv om døser lidt hen. Hun vil ikke tage en sut, og er heller ikke begejstret for at blive vugget og flipper helt, hvis vi forsøger at svøbe hende.
Hvad kan vi gøre for ikke at få hele eftermiddagen og aftenen ødelagt med gråd og frustration? Jeg har temmelig dårlig samvittighed over, at vores søn på snart 3 år skal står model til det hver eftermiddag/aften. Jeg tror at det ville hjælpe, hvis jeg hver dag gik en aftentur med hende, men det kan ikke rigtigt lade sig gøre, når vores søn kommer træt fra institution og bare vil slappe af og far endnu ikke er kommet hjem.
Jeg har masser af mælk og hun virker slet ikke sulten, når hun er helt kørt op. Jeg har forsøgt at lægge hende i liften i et roligt rum, så snart hun begynder at gabe, men det har jeg heller ikke rigtigt haft held med.
Jeg håber, at du har nogle gode råd til hvordan vi får mere ro på om eftermiddagen og tidlig aften. Og jeg forestiller mig, at hvis hun får en lille sen eftermiddagslur, vil det også gøre det nemmere at putte hende til aften.
Anja