Svar: Uro hele eftermiddagen og aftenen
5. december 2007
Alder:
2 mdr.
Kære Anja
Din datter er ved at have en alder nu, hvor hun får flere og flere indtryk i løbet af dagen og derfor meget let bliver overstimuleret. Nogle børn er utroligt gode til at vise tegn - det er let at se om de er sultne, trætte eller hvad der er galt, men hos andre børn er det svært at tyde deres signaler og netop i 2 måneders alderen får mange børn hurtigt for meget og desværre uden at man egentlig opdager det.
Om eftermiddagen har I naturligt ikke samme ro, som om natten og i dagtimerne, hvor storebror er i institutioner. Vi har tit også lidt mere travlt sidst på dagen, han skal jo hentes, tøjet skal vaskes, maden skal laves osv. samtidig med at han også kræver din opmærksomhed og derfor kan du ikke hellige dig din datter på samme måde. Hun vil han også rigtig gerne, kigger mere og mere bevidst efter ham, nyder at lytte til hans lyde osv. og hun kan ikke selv sige fra.
Det vil være rigtig godt, hvis du kan forsøge at planlægge dagen, så du får mest muligt fra hånden imens du og lillesøster er alene, så du har mere tid til begge børn om eftermiddagen og om aftenen.
Derudover lyder det rigtig fint det du gør med at putte hende, lægge dig med hende, forsøge at amme hende liggende, gå i tilstødende lokale osv. Det lyder helt relevant med en eftermiddagslur i forhold til hendes alder og jeg tænker at du måske kan passe det ind med at du henter jeres dreng i vuggestuen - ligger den så langt væk, at du ikke kan gå dertil i barnevogn. I har jo fået ny institution til ham nu ikk'? og har du mulighed for at hente ham der, så ville det være rigtig godt, så lillepigen fik sovet lidt.
Hvis det ikke dur, så tag ham med ud at gå, prøv at gøre det til en vane, at I skal ud om eftermiddagen, så lillesøster får sovet. Han kan køre på sin scooter, trehjuler, trehjulede løbehjul eller hvad han nu har og på den måde kan I få en god tur alle sammen.
Der findes det der hedder en sansegynge, som er vældig god til børn der nemt bliver overstimulerede og som græder meget. Det er en stor rund gynge, som man kan bruge både inde og ude (hvis man har plads og mulighed), Inde kan den hænges op 20-30 cm over gulvet og så kan du lægge en babydyne og din datter på den. Her kan hun så ligge og kigge på verden og når hun bevæger sig lidt, ja så gynger den lige så stille. Mange forældre er rigtig glade for denne gynge og måske det er noget for jer. Den er forholdsvis dyr, men det kunne være et godt gaveønske...
Rigtig meget held og lykke og fortsæt endelig alt det gode du allerede gør. Rigtig god jul:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske